איך התחלת מוצקים לתינוק משפיעה על השינה שלו?

להורים רבים יש שאלות לגבי תחילת מוצקים. הם בעיקר תוהים איך התחלת מוצקים עשויה להשפיע על שנת התינוק שלהם. אז היום נדון בשאלות הנפוצות ביותר לגבי התחלת מוצקים לתינוק שלכם וכיצד זה משפיע על השינה. 

האם התחלת מזון מוצק תעזור לתינוק שלי לישון טוב יותר?

הורים רבים תולים תקוות גדולות באמונה שהתחלת מוצקים תהיה נקודת המפנה ללילות הקשים שלהם. עם זאת, המחקר אינו תומך בקשר משמעותי בין התחלת מוצקים ובין תינוקות שישנים במשך הלילה. הוספת דגנים לבקבוק, התחלת מוצקים לפני שהתינוק מוכן, או העמסת אוכל לפני השינה אינם הפתרון ללילות ארוכים ורגועים. למעשה, מחקרים מראים לנו ששלושת הדברים הללו יכולים דווקא לגרום להפרעה בשינה. 

ברור שקלוריות הן מרכיב חשוב בלילות רגועים, אבל הוספת המוצקים היא לא ה"תיקון" עבור רוב הנאבקים עם שנת לילה. שנת תינוק היא הרבה יותר מורכבת מאשר רק מלאות של בטן.

אז לא, אם התינוק שלכם לא ישן טוב, מתעורר הרבה בלילה, התחלת המוצקים לא תפתור לכם את הבעיה כמו מטה קסמים.

כיצד אוכל לדעת אם התחלת מוצקים גורמת דווקא לבעיות בשינה של התינוק שלי?

עבור קטנטנים שיש להם הרגלי שינה טובים, הוספת מוצקים בדרך כלל לא פוגעת בשינה.

אבל מה תעשו אם הלילות מסתבכים פתאום לאחר תחילת מוצקים? 

תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

1. האם המוצקים מחליפים את צריכת החלב הדרושה?

במהלך השנה הראשונה, הזנה מהנקה ובקבוק היא המקור העיקרי לקלוריות. חשיפה למוצקים לא תחליף הנקה מלאה או בקבוק. כלומר, בגיל 6-7 חודשים, התחלת מוצקים וטעימות זה לא במקום בקבוק או הנקה. זה לא שווה ערך קלורי של מנת הנקה או בקבוק של תינוק בהתחלה. אם המוצקים מתחילים להחליף את צריכת החלב, ייתכן שהתינוק שלכם לא מקבל מספיק קלוריות במהלך היום, מה שיגרום לו להתעורר במהלך הלילה. איך נמנע ממצב שבו יש לנו צריכת קלוריות חסרה בשעות היום?

# הימנעו מזמני האכלה נוקשים. וכאן אני יכולה לראות הורים שמחליטים שהם מאכילים כל 3 שעות, אז אם עכשיו התינוק שלהם בוכה ועצבני, ועברו רק שעתיים ושלושת רבעי, הם לא יאכילו. כי עוד לא עברו 3 שעות. לפעמים הם עושים את זה כי הם בטוחים שאם התינוק שלהם ילמד לאכול לעיתים רחוקות יותר, ככה הוא ידע לפתוח פערים גדולים יותר בין ההתעוררויות בלילה. אני מבטיחה לכם שכל מי שקורא את זה ופועל בשיטה הזאת, זה לא שינה לו לטובה את השינה של התינוק שלו.
בתמונת מראה, מהצד השני, אני יכולה לראות הורים שכל ציוץ של הבייבי שלהם מתפרש כרעב, אז מיד דוחפים ציצי או בקבוק ונוצר מצב של נשנושים. התינוק אוכל כל פעם איזה 30-60 מ"ל וככה כל היום אני רודפת אחריו לאוכל. מעין מעגל רשע כזה. כמובן שבמקרה הזה אנחנו נרצה לפתוח קצת פערים כדי לייצר ארוחות מלאות. במיוחד בהנקה, כשיש משמעות לחלב האחורי ואנחנו רוצים לרוקן את השד. 

מה אני אומרת? תהיו קשובים לסימני הרעב של התינוק שלכם. בלי קיצון. תבחרו את האמצע. תאכילו כל  2.5 – 3.5 שעות במהלך היום ותגלו גמישות. תבחנו מה הכי מתאים לתינוק שלכם, מה עובד לכם הכי טוב, אבל אתם חייבים להיות גמישים. 

# המוצקים הם בנוסף ולא במקום ההאכלה של הבקבוק או ההנקה. תציעו את המוצקים בערך 30-60 דקות אחרי ההאכלה של הבייבי. כדי שזה יהיה בנוסף ולא "במקום".

2. האם התינוק שלי חווה אי נוחות או כאבי בטן לאחר הוספת מזון חדש?

אל תתנו לשאלה הזו להדאיג אתכם. אל תיתנו לפחד מאלרגיות או מכאבי בטן למנוע מכם להציע מזונות חדשים. הרי אתם לא באמת יכולים לשלוט על מה שיהיה והרי שמדובר בתהליך התפתחות טיבעי של התינוק שלכם. כמו בכל שלב התפתחותי, מדובר במשוכה שאנחנו צריכים לעבור.

מה כן? תלמדו, תפתחו מודעות. 

איך נזהה תגובה אלרגית? התגובה בדרך כלל תתחיל או תתבטא בנפיחות, אודם או גרד, באיזור שנחשף לאלרגן. בדרך כלל באיזור הפה. במקרה כזה אתם חייבים לפנות לעזרה רפואית. לכן גם ממליצים לחשוף את התינוק לטעימות, כשכל פעם אנחנו חושפים את התינוק רק לסוג אחד של אוכל, כדי שיהיה לנו קל לזהות התפתחות של תגובה אלרגית ולזהות את הגורם לה. אבל קחו גם את זה בפרופורציה. זה אולי לרלוונטי להתחלת הטעימות אבל לא כשאני כבר נותנת ארוחה של ממש.

עצירות: כשאנחנו מתחילים מוצקים, מערכת העיכול של התינוק לפעמים זקוקה לזמן הסתגלות וכן, לחלק מהתינוקות זה משפיע על השינה. ייתכן שתגלו שלתינוק יש יציאות בתדירות נמוכה יותר מבעבר או לחילופין שיש יותר יציאות מהרגיל. התחלת מוצקים יכולה להשפיע על השינה גם בגלל כאבי בטן או אי נוחות שנובעת ממערכת העיכול שמסתגלת למזון חדש

מזונות מסוימים עלולים לגרום לתינוק שלכם ליציאות תכופות יותר. הקקי הזה גם יכול להגיע בלילה או בשעות הבוקר המוקדמות וזה כמובן ישפיע על השינה, כי מאוד קשה לתינוק לחזור לישון בשעה 4 או 5 בבוקר אחרי שהוא עשה קקי והחלפנו לו. לחץ השינה בשעות האלה הוא מאוד נמוך. אז תעקבו אחרי מה שהתינוק שלכם אכל היום ונסו להעביר את המזונות הספציפיים האלה אל שלב מוקדם יותר ביום. בעיה זו נפתרת בדרך כלל די מהר ככל שהתינוק שלכם מתרגל יותר לאכול מוצקים. 

3. ייתכן שמשהו אחר גורם למאבקי שינה חדשים?

במקביל להתחלת מוצקים, תינוקות מתמודדים עם צעדי התפתחות עצומים הכוללים: הגברת הניידות, הרחבת העניין בעולם הסובב אותם ושינוי צרכי השינה (בגיל 7 חודשים הם עוברים לסדר יום של 2 תנומות יום). למרות שזה יכול להיראות כאילו הכנסת מוצקים גרמה להפרעת שינה, זה לרוב מקרי. ברוב המוחלט של המקרים, ללילות הקשים שלכם אין שום קשר להתחלת מוצקים.

אז אם מהמוצקים לא תגיע הישועה לשינה, איך אוכל לעזור לתינוק שלי לישון טוב יותר?

הנה כמה מהמרכיבים החיוניים לשנת תינוק נינוחה:

1. סדר יום שתואם לגיל

שנת לילה איכותית מושפעת ישירות ממה שקורה במהלך היום. חשוב שיהיה זמן ערות מתאים, לא קצר מידי ולא ארוך מידי, גירוי מתאים מבחינה התפתחותית ומנוחה רבה גם במהלך היום. (כן, תנומות היום אכן עוזרות לתינוקות לישון טוב יותר בלילה) אז תדאגו שלתינוק שלכם יש סדר יום שמותאם לגיל שלו. 

2. רוטינת שינה (טקס שינה)

ב-30 הדקות שלפני השינה, תקפידו לעשות טקס שינה שיוריד את האנרגיות הגבוהות. זה לא חייב להיות מסובך. זה רק צריך להיות אותן פעילויות באותו סדר בכל לילה. לדוגמה: מקלחת, פיג'מה, אוכל, קריאת סיפור, וכניסה למיטה.

3. סביבה מקדמת שינה

בגדים נוחים, סביבה מעט קרירה יותר (לא קפואה!), מכשיר רעש לבן, חדר חשוך 

4. יכולת להירדם באופן עצמאי לפני השינה ולאורך כל הלילה

היכולת להירדם לפני השינה מבלי להאכיל, לנענע או להקפיץ לישון היא אבן היסוד ללילות נהדרים. למה? כי אף אחד לא באמת ישן כל הלילה. כולנו מתעוררים מספר פעמים בלילה (לעתים קרובות מבלי לדעת שאנו ערים).

המפתח לקיום לילות רציפים הוא היכולת לחבר מחזורי שינה על ידי כך שאנו מחזירים את עצמנו לישון לאחר היקיצות אלו. תינוקות צריכים ללמוד לעשות את אותו הדבר, והכל מתחיל בהירדמות באופן עצמאי.

5. מספיק קלוריות בשעות היום

אנחנו יודעים שתינוקות רעבים לא ישנים טוב ותינוקות ישנוניים לא אוכלים טוב! האכלה ושינה באמת קשורות זו בזו, אז אנחנו תמיד רוצים להיות קשובים לאיתותי הרעב של התינוק. מה זה אומר? אם התינוק שלכם רעב – האכילו אותו! במהלך השנה הראשונה לחייו, רוב הקלוריות של התינוק צריכות להגיע מחלב אם או פורמולה, ולכן אנו רוצים לספק האכלות מלאות כל 2.5-3.5 שעות במהלך היום.

6. מעגל האכלה הפוך

לעתים קרובות, הורים מותשים מחפשים פתרון מהיר להחזרת התינוקות לישון בלילה. עבור רבים, הנקה או בקבוק היא הדרך העיקרית להחזיר את התינוק לישון באמצע הלילה או בתחילתו. עם זאת, ככל שנאכיל יותר האכלות לילה, אנו עלולים לראות תינוק שפשוט אינו רעב במהלך היום בגלל שהוא לוקח המון אוכל בלילה. ואחרי כמה לילות כשנוצר ההרגל הזה ומתקבע, התינוק שלכם כבר באמת רעב בלילה. כי הוא לא אוכל טוב במהלך היום. התשובה לשבירת המעגל הזה היא להיגמל בהדרגה מהאכלות לילה, כך שהתינוק שלכם יעביר את כל (או לפחות רוב) הקלוריות הדרושות לו לשעות היום. אבל תנאי הכרחי לביצוע המהלך הזה הוא שלתינוק שלכם יש את הכלים להחזיר את עצמו לישון באופן עצמאי ללא אוכל. אחרת אתם סתם תיצרו תסכול לכם ולו.

7. למדו את התינוק שלכם לישון

אם לתינוק שלכם חסר אחד מהאלמנטים האלה, שנת התינוק יכולה להיות קשה. ואם אתם הולכים לאיבוד ולא בא לכם לעשות את זה לבד, אני רוצה שתדעו שהעזרה בדרך! תוכניות הליווי שלי שמותאמות לכל גיל ולכל שלב התפתחותי ייקחו אתכם צעד צעד, בהדרגתיות ובלי קיצון, אל עבר שנת לילה טובה של 10-12 שעות, של תנומות יום ארוכות וטובות של התמודדות עם מכשולים בדרך וכל זה, כשאני והצוות שלי אתכם בדרך הזו.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,