איך להרגיל תינוק לישון בגן

הכניסה לגן כוללת חששות רבות שלנו ההורים, בין היתר גם בנושא השינה.

האם התינוק שלי יצליח להירדם בגן, בסביבה זרה לו לחלוטין? ואם הוא עוד חודש צריך להיכנס לגן האם כדאי לי להתחיל תהליך לימוד שינה? אולי הגן יהרוס לו את ההרגלים הטובים שנלמד אותו בתהליך?

אני רוצה לענות על השאלות וההנחות הנפוצות ביותר שלכם:

האם התינוק שלי ישן טוב גם בגן?

התשובה היא כן! כמובן שכן! יש לנו בתהליכי הליווי כל כך הרבה תינוקות שנמצאים בגן וישנים מצויין גם עם לו"ז גן שלא תמיד תואם את הגיל שלהם: לפעמים בגן אין שנת בוקר אפילו שיש שם תינוקות שעדיין זקוקים ל2 תנומות יום.
מה נעשה? אז אנחנו תמיד יכולים לנסות את מזלנו ולבקש מהגננת לאפשר לתינוק שלנו גם שנת בוקר אפילו אם היא תהיה קצרה. אבל אם אין אפשרות ואין ברירה, התינוק שלכם יתרגל ללו"ז של הגן. הגוף שלו יעשה את ההסתגלות ללוח הזמנים החדש הזה עם הזמן. איך? חלקם יאריכו את שנת הצהריים על חשבון שנת הבוקר שירדה. וחלקם יצטרכו שעת הרדמה יותר מוקדמת בלילה. מה יקרה בסופ"שים כשהתינוק אתכם בבית? אתם תקפידו על שתי תנומות יום. אפילו שבגן אין. אבל אל תדאגו ואל תהפכו לאובססיביים! התינוק שלכם ישן טוב גם בגן. הכלים הטובים וההרגלים הטובים שנתתם לו ישמשו אותו גם בגן ואפילו יקלו עליו את ההסתגלות לגן. אפילו שבועיים לפני הכניסה לגן אפשר להספיק ללמד את התינוק לישון ולתת לו הרגלי שינה טובים שישמשו אותו בכניסה לגן.

אם נרגיל אותו להירדם בחושך, הוא לא יצליח להירדם בגן.

זו כמובן הנחה שגויה. קודם כל, בגן הבטיחות היא מעל לכל. ההנחיות של חלק מהגנים הן להרדים באור ולבדוק את התינוק שלכם ולראות שהכל בסדר איתו וככה אנחנו גם רוצים שזה יישאר. אז זה בסדר, תסמכו על הגננת בגן שהיא מספיק מיומנת בלעזור לתינוק שלכם להירדם ולישון גם בגן, גם באור. העובדה היא שתינוקות עושים את זה: הם נרדמים בבית בחושך ועדיין מצליחים לישון בגן באור. נכון שזה לא נראה כמו התנאים של הבית או כמו ההרדמה של הבית אבל גם זה בסדר. אתם בבית תמשיכו לתת את התנאים האיכותיים והטובים ביותר לשינה טובה, איכותית ומשקמת. דוגמה מתאימה לכאן תהיה הורים שמתקשרים אליי לפני תחילת התהליך ומספרים לי שהילד שלהם לא נרדם בבית או מתעורר המון בלילה אבל הגננות בגן מספרות שבגן הוא ישן מצויין! וההורים אפילו לפעמים צוחקים ואומרים שבטח הגננת משקרת כי הם לא מסוגלים להאמין לזה. אבל זו האמת. תינוקות יודעים להפריד בין דמויות מטפלות, הם יכולים לישון טוב בגן ובבית לא וההפך.

עוד דוגמא לכך היא שעם אמא הוא מצליח להירדם ועם אבא לא. אז תקבלו את העובדות האלה ותשחררו את עצמכם מהאשמה עצמית. תנאי השינה בגן רחוקים מלהיות מושלמים וזה בסדר. אם אתם בכל זאת מודאגים תדברו עם הגננת. לגננות יש אינטרס מובהק שהתינוק שלכם ישן טוב אצלן ויש להן הרבה כלים לעזור לכם עם השינה. אם התינוק שלכם מתעורר מכל רעש קטן בגן אחרי תקופת ההסתגלות של חודש-חודשיים ראשונים, תוכלו לבקש מהגננת לנסות לשים את התינוק שלכם באזור טיפה מרוחק וקצת יותר חשוך אם יש כזה אזור בגן. יתכן שהיא תסרב וזה בסדר גמור, אולי כי אסור לה ואולי כי היא חוששת. אתם תצטרכו לכבד את זה. אתם יכולים לשלוט רק על מה שבשליטתכם.

וזה גם הזמן להגיד שתינוק שבמשך זמן ממושך לא מצליח להירדם בגן זה סיוט לכולם: לצוות, לתינוק ולהורים שלו. תינוק שנמצא בעייפות יתר תמידית, כרונית, הוא תינוק עייף, עצבני, שלא פנוי ללמידה והתפתחות ולא נמצא ברווחה ולכן אני אומרת את זה באופן שלא משתמע לשתי פנים: עדיף ומומלץ ללמד את התינוק שלכם לישון, לתת לו הרגלי שינה טובים לפני שהוא נכנס לגן. אני כאמא ממש לא רוצה שהגננת תתמודד עם הרדמה של שעה עם התינוק שלי. לא מתאים לי שהיא תהיה מתוסכלת מזה ושהתינוק שלי היה מתוסכל מזה כשאני לא נמצאת שם לעזור. אני גם לא חיה בסרט שהגננת עכשיו יכולה להרשות לעצמה להרדים תינוקות על הידיים ולנענע אז תעשו לכולם טובה גדולה, תתמודדו עם הקושי, קחו את עצמכם בידיים ותתחילו תהליך לימוד שינה עם התינוק שלכם לפני שהוא נכנס לגן, גם אם אתם נמצאים בדקה ה-90.
אם אתם רוצים לעשות את זה הכי מדויק, מקצר-דמעות ובטוח שיש, תוכניות הליווי שלי לכל גיל יעזרו לכם לעשות את זה.
למי שפספס את המועד ולא יספיק לפני הכניסה לגן ללמד את התינוק שלו הרגלי שינה טובים, תוכלו להתחיל שבועיים אחרי הכניסה לגן. זה לא מאוחר מידי. זה אף פעם לא מאוחר לתת לתינוקות שלנו הרגלי שינה טובים שילוו אותם לכל החיים לא רק לנקודת הזמן הזאת.

מה אני עושה אם הוא נרדם לי בדרך הביתה מהגן? איך אני שומרת על התינוק שלי ער בדרך הביתה באוטו או בעגלה כדי שלא תיהרס לי ההרדמה של הלילה?

אתם לא חייבים! אם קל לכם לשמור על התינוק שלכם ער בדרך הביתה תעשו את זה, זה עדיף. ואז תקדימו את שעת ההשכבה ללילה. אבל אם זה בלתי אפשרי והוא ממש נמס לכם בידיים, תנומה חטופה וקצרה של 10 דקות בדרך הביתה לא תהרוס לכם את שנת הלילה! פשוט תקפידו להעיר אותו כשאתם מגיעים הביתה ותפתחו מיד חלון ערות, תבלו איתו יחד בזמן איכות עד שעת ההרדמה בלילה.

באילו מקרים הכניסה לגן יכולה בכל זאת להשפיע על השינה של התינוק שלכם?

במידה והתינוק שלכם לא מצליח לישון בגן את מה שהוא צריך, במילים אחרות, כשהוא צובר חסך שינה כרוני, כל יום עוד ועוד מחסור בשעות שינה, זה עלול להשפיע על שנת הלילה שלו. הדרך להתמודד עם זה היא שעת הרדמה מוקדמת ללילה. תמיד תעדיפו להקדים את שעת ההרדמה ללילה במקום להציע תנומה קצרה "עודפת" שלא אמורה להיות בלו"ז שלו. כלומר, בתינוקות שישנים 3 תנומות יום והם מאוד עייפים תקדימו את שעת ההרדמה של הלילה ואל תוסיפו תנומה רביעית. כמה מוקדם? גם שש בערב לפעמים זו שעה נורמלית להרדמה אם התינוק שלכם מאוד מאוד עייף.
במידה והתינוק שלכם ישן יותר מידי שעות במהלך היום בגן, זה יכול להשפיע לרעה על שנת הלילה שלו. כי בסוף יש מכסת שעות ביממה שאנחנו יכולים לישון. כשתינוק ישן יותר מידי שעות במהלך היום, יותר ממה שמומלץ לגיל שלו, הוא מפספס ארוחות ואז הוא יקום לנו יותר פעמים בלילה לאכול. איך תדעו מה סדר היום המומלץ לגיל של התינוק שלכם? תוכלו למצוא את המידע הזה בפודקאסט שלי "שינה זה לחלשים" או בבלוג הזה. כך תוכלו לדעת כמה שעות שינה צריך לישון ביום ותוכלו להנחות את הגננת שלכם במידה והוא חורג משמעותית ממספר השעות המומלץ.

ועוד כמה מילים על כניסה לגן

תינוקות משגשגים, מתפתחים וצומחים בגן. הם פוגשים חברים ולומדים מקבוצת השווים שלהם. בגן התינוקות שלכם מקבלים גם מיומנויות שינה טובות יותר. בכניסה לגן יש לפעמים תקופת הסתגלות שהיא יותר קשה לנו, ההורים, מאשר לתינוק שלנו.

תזכרו! תינוקות יודעים להפריד בין דמויות מטפלות ויתכן מאוד מצב שבו בגן הם נרדמים בצורה מסויימת ובבית בצורה אחרת וזה עובד לשני הכיוונים. תמשיכו לתת את ההרגלים הטובים שלכם בשנת הלילה גם אם בגן השינה פחות טובה. תקפידו על שינה בחושך ובשקט כשהתינוק בבית גם אם בגן אין את התנאים האלה. תמשיכו לתת שתי תנומות יום אם זה מה שתואם את הגיל של התינוק שלכם כשהוא איתכם בסופי שבוע או בחגים גם אם בגן זה לא אפשרי. תשחררו את מה שלא בשליטתכם! התינוקות שלנו לא רובוטים, זה אף פעם, בשום מצב, לא יהיה מושלם. אבל זה יהיה מספיק טוב וזה כנראה בסדר. אז תעשו מה שאתם יכולים לשלוט בו הכי טוב ותשחרר את כל השאר.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,