איך עושים טקס שינה לתינוק?

בטח שמעתם שטקס שינה, רוטינת שינה, שגרות שינה (כל השמות מתכוונים לאותו הדבר) לפני השינה הן חלק חשוב בשנת הלילה של התינוק שלכם. למה חשוב? מתי להתחיל? איך בדיוק זה נראה? בוא נדבר על זה.

למה שגרת השינה כל כך חשובה?

תינוקות אוהבים שגרה, לדעת מה עומד לקרות. העולם  שלהם מלא בגירויים ופעילות אבל והשגרה העקבית מציעה להם ביטחון, וודאות.

סביב גיל 8 שבועות, התינוק שלכם יכול לזהות שגרה לפני השינה. הוא מתחיל ללמוד שסדרת האירועים שאתם עושים לפני השינה אומרת שהשינה מגיעה. אז תתחילו כבר הלילה!

אל תדאגו! שגרת השינה שלכם לא חייבת להיות מסובכת. הדבר החשוב ביותר בשגרת השינה הוא שתעשו את אותם הדברים, באותו סדר, בכל לילה. זה לא אומר שאתם צריכים לקרוא את אותו הספר בדיוק, אבל אתם יכולים אם בא לכם! זה לא אומר שאתם צריכים לעשות אמבטיה כל לילה, אבל אתם יכולים וזה מומלץ!

מתי אמורה להיות שעת השינה?

ראשית, אנחנו רוצים לוודא שלתינוק יש זמן ערות טוב לפני השינה. תינוק עייף מדי לפני השינה יכול ממש להיאבק בשינה. מצד שני, אם הוא לא עייף מספיק גםשם נראה הירדמות קשה. אז תוודאו שחלונות הערות שלכם וסדר היום שלכם אכן תואם את הגיל של התינוק שלכם. אם אתם לא מכירים את חלונות הערות המומלצים לגיל של התינוק שלכם, תוכלו למצוא אותם באינסטגרם שלי או כאן בבלוג.

אתם גם רוצים לשים לב לשעה בשעון. רוב התינוקות (מעל 4 חודשים) מגיעים לעייפות טבעית בין השעות 19:00-20:00. הזמן הזה הוא בדרך כלל הזמן הקל ביותר להירדמות שבו התינוקות גם נשארים לישון הכי הרבה זמן. כמובן שחלק מהתינוקות יצטרכו להירדם מוקדם יותר וחלק מהתינוקות עשויים להשתפר עם שעות שינה מאוחרות יותר, אבל 7:00-8:00 בערב היא בדרך כלל השעה הטובה ביותר עבור הרוב המוחלט של התינוקות.

אז איך מכוונים לשעת השינה הזאת ועדיין שומרים על חלון הערות של התינוק שלכם?

השתמשו בכלל האצבע הבא:

עליכם לוודא שהתנומה האחרונה של היום תסתיים לכל המאוחר עד השעה:

3-4 חודשים – 18:00

5-6 חודשים – 17:30

7-10 חודשים – 17:00

11-14 חודשים – 16:00

14-24 חודשים – 15:30

שעת השינה לא חייבת להיות בדיוק באותה שעה בכל לילה. "טווח" שעות שינה של כ-30-60 דקות הוא אידיאלי.

לדוגמה: 19:00-20:00 או 19:15-19:45. זה מאפשר גמישות ונשען על השעה שבה הסתיימה התנומה האחרונה!

איך נראית שגרת השינה?

זה יכול להיות כל כך פשוט:

אוכל, מקלחת, החלפת חיתול, פיג'מה, מיטה

או

אוכל, חיתול, פיג'מה/שק שינה, ספר/שיר, רעש לבן ומיטה

מה לגבי זמן מקלחת?

אני ממליצה מאוד על אמבטיה כחלק משגרת השינה! המדע למעשה תומך בכך שאמבטיה לפני השינה יכולה לעזור לקדם שינה! לאחר שאנחנו יוצאים מאמבטיה חמה, יש מנגנון שמקרר את הגוף ומוריד את הטמפרטורה שלו. בשביל לישון טוב, אנחנו זקוקים לטמפרטורת גוף נמוכה יותר. לכן אמבטיה חמה יכולה לעשות את העבודה ולהביא אותנו לשינה טובה יותר.

אבל האם זה אומר שאתם צריכים לעשות אמבטיה כל לילה? מומלץ, אבל אתם לא חייבים. יש משפחות שנהנות מזמן רחצה בכל לילה ולמשפחות אחרות זה פשוט לא עובד טוב. זה תלוי בכם! הוצאת האמבטיה משגרת השינה לא תהרוס את טקס השינה שלכם. העקביות היא שעוזרת!

אז איך ייראה טקס שינה בלי אמבטיה?

האכלה, החלפת חיתול, פיג'מה, שיר ולמיטה

האם האכלה צריכה להיות חלק משגרת השינה שלכם?

כן! האכלה טובה לפני השינה היא חלק חשוב בהכנסת הקלוריות הנחוצות.

עשו כמיטב יכולתכם להפריד בין האכילה והשינה על ידי ביצוע לפחות פעולה אחת בין השניים האלה.

לסיכום, טקס השינה בא לעזור לתינוק שלנו להיכנס לשינה בקלות יותר, רק מעצם היכולת שלו להכיר את הרוטינה שחוזרת על עצמה ולחזות את מה שעומד לקרות.

בנוסף, טקס השינה מאפשר לנו להוריד הילוך. לאט לאט. לא ממאה לאפס. אם תשימו לב, גם לכם יש את רצף הפעולות שאתם רגילים לעשות לפני שאתם נרדמים.

והעיקרון החשוב ביותר בטקס השינה, הוא היכולת שלו לענות על כל צרכי התינוק (אוכל, הגיינה ואהבה) ולהפריד את האוכל מההירדמות כדי לא לפתח תלות שעלולה להחמיר את הרגלי השינה בהמשך.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,