בעיות שינה בגיל שנה

מה קורה לשינה של התינוק שלנו בגיל שנה?

נכון, אתם צודקים. בגיל שנה יש תחנה של רגרסיה. כשאני מלווה משפחות בתהליך ליווי אישי אני תמיד יודעת שאני אשמע מהם בגיל שנה, כי יש שם איזה שהוא משבר והם יצטרכו הסבר וחיזוקים כדי שיוכלו לצלוח את הרגרסיה.

אז אם אתם כאן מגיע לכם מזל טוב! כי התינוק שלכם בן שנה ואיזה מרגש זה יום הולדת ראשון, נכון? תסתכלו אחורה על השנה הזאת ותנסו לקלוט את קצב ההתפתחות של התינוק שלכם, את כמות הדברים החדשים שהם למדו לעשות, איזה נס זה!

בואו נראה מה הם למדו לעשות בגיל שנה

אז חלקם כבר ילכו בגיל הזה ומי שעוד לא השלים את הלמידה הזאת ישלים בקרוב ופה זה הזמן להגיד שלכל תינוק יש את הקצב שלו. הרבה פעמים בטיפת חלב אנחנו רואים אם התינוק השלים או לא השלים למידה מסויימת ואם הוא עוד לא השלים האמא מיד מתחילה לחשוש, לתהות עם עצמה מה לא בסדר? למה התינוק שלה עוד לא והשאר כבר כן? אז אני רוצה שתבינו, תמיד יש טווח. תמיד. כי לא כל התינוקות אותו דבר וכל מה שבתוך הטווח הזה נחשב תקין. אני אכתוב את זה שוב: כל מה שנמצא בתוך הטווח נחשב תקין, גם הצד הימני של הטווח וגם הצד השמאלי שלו אז בבקשה תירגעו, תורידו את הרעש.

בגיל שנה תינוק שלנו גם לומד לומר כמה מילים ומבין הוראות פשוטות כמו "לכי תני את זה לאבא". העולם שהתינוק מגלה כל כך מרגש אותו וחבל לו על כל שניה שהוא מפסיד בשינה, אז אנחנו יכולים לראות בשלב הזה החמרה בדפוסי השינה: שפתאום ההרדמה הופכת להיות יותר ארוכה, אנחנו יכולים לראות פתאום יותר התעוררויות בלילה או שנראה התעוררות בוקר מאוד מוקדמת… אלו כל הסימנים לרגרסיה, להחמרה כלשהי ולכן זה שלב קצת מאתגר. אגב, לא כל הסימנים חייבים לבוא ביחד. מספיק אחד מהם. אם בשלב הזה עוד לא העברתם את התינוק שלכם לחדר נפרד ואתם חווים קשיים עם השינה שלו, אני ממש ממליצה לכם לעשות את זה בשלב הזה ואני מבטיחה לכם שבניגוד למה שאתם חושבים, רק הפעולה הזאת, של להעביר אותו לחדר משלו, תביא לפחות התעוררויות בלילה.

מה עוד יש לנו בגיל הזה?

חלק מהתינוקות יכנסו לגן או למשפחתון. בגיל הזה חלק מהמשפחות יחליטו להפסיק עם ההנקה בגיל הזה או להפסיק להאכיל בלילה. בקיצור, זה גיל של צומת דרכים, של הרבה שינויים.
אז מה כדאי שנעשה עם כל הטוב הזה? קודם כל בגיל הזה, גיל שנה, אנחנו כבר לגמרי מצפים לראות לילה רצוף ושלם של 10 עד 12 שעות שינה בלילה, ועוד שעתיים וחצי של שינה ביום שמתפרסת על שתי תנומות יום: בוקר וצהריים. כן, זה עדיין מוקדם מידי לוותר על שנת הבוקר. הם יעשו את זה רק בגיל 14 חודשים ומעלה, אבל בגלל הרגרסיה שמגיעה עכשיו, הרבה הורים יחשבו שהילד שלהם כבר לא זקוק לשתי תנומות יום. אז העצה שלי אליכם היא לתת להם תמיד חלונות ערות מלאים וטובים. בגיל הזה חלונות הערות הם של 3-4 שעות. אז תתנו להם הזדמנות לישון גם בבוקר וגם בצהריים. אם זה מאבק ארוך, מתיש, שכרוך בבכי, זה בסדר לוותר, אבל תמיד תתנו הזדמנות לשינה כי כשהרגרסיה תחלוף, הם יחזרו לישון את שתי התנומות.
עכשיו יקומו כל ההורים שהתינוקות שלהם נמצאים במשפחתון ויגידו לי שאין להם שליטה על השינה של התינוק שלהם במשפחתון. זה נכון, אני יודעת. יש משפחתונים שמוקדם מדי מפסיקים את שנת הבוקר, לפני גיל 14 חודשים. אתם צודקים. לא על הכל יש לנו שליטה ולכן תשחררו את מה שאין לכם שליטה עליו אבל כשאתם בבית, תנו את שתי ההזדמנויות לשינה בכל זאת, אם התינוק שלכם מוכן לישון אותן כי רובם עדיין זקוקים לזה.
אם התינוק שלכם ישן רק שנת יום אחת בגיל שנה, אני ממליצה להקדים לו את ההרדמה של הלילה לשש, שש וחצי בערב. כמו שאמרתי, אנחנו כבר מצפים לראות לילה של 11 שעות רצופות בגיל הזה. אם זה לא המצב אצלכם אז אני רוצה שתדעו שיש לי תוכניות ליווי שילמדו אתכם צעד צעד איך להגיע ללילה רצוף.

תהיו מודעים לצרכים של התינוק שלכם במיוחד בשעות הערות שלו. כלומר, אם אנחנו נמצאים באיזושהי קפיצת גדילה של גיל שנה והתינוק למד מיומנות חדשה צריך לתת לו לתרגל אותה כמה שיותר, כדי שההתלהבות וההתרגשות יירגעו ויחלפו מהר ומתישהו הוא גם יוכל ללכת לישון.

אז תנו להם המון זמן ריצפה, זמן תרגול זמן עצמאי, כשאתם לידם, אבל שחררו אותם לפעול וכמה שיותר – זה מבורך! קחו בחשבון גם שאם התינוק שלכם ישן צהריים, תקפידו שהוא התעורר משנת הצהריים לפני שעה 16:00 אם אתם רוצים שהוא ילך לישון עד 20:00 כדי שיהיו לו ארבע שעות של ערות לפני הרדמת הלילה. יום הולדת שנה שמח!

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,