בעיות שינה בגיל שנה וחצי

גם תינוק שיודע לישון טוב ולהירדם בעצמו עדיין עובר גדילה והתפתחות רגילים ובתוך ההתפתחות הזאת יש קפיצות גדילה. פתאום התינוק שלנו מגיע לתחנה שבה הוא לומד עוד מיומנות חדשה וזה ללא ספק תקופה מרגשת מאוד!

בגיל 18 חודשים הפעוט שלנו מגלה פתאום שיש לו השפעה על העולם. הוא מגלה שהפעולות שלו מביאות לתגובות מצידנו, שיש סיבה ותוצאה, שאם אני מפיל את המוצץ, אמא תגיע להרים לי אותו. ואיך כל זה ישפיע על השינה?

בואו נבין רגע מה זו רגרסיית שינה או החמרה, במילים אחרות.

בזמן קפיצת גדילה כשהתינוק לומד משהו חדש המוח שלו מתפתח והרי השינה שלנו כולה מנוהלת על ידי מרכזים במוח. אז בזמן שיש קפיצת גדילה הגיוני שנראה שינויים בשינה בעקבות ההתרגשות והשינויים האלה. זה יכול להתבטא בהרדמות ארוכה פתאום, ביותר בכי בזמן ההרדמה, פתאום יכולות להופיע עוד התעוררויות בלילה שלא היו שם קודם וזה גם יכול להתבטא בהתעוררות בוקר מוקדמת מאוד סביב 4-5 בבוקר.

חשוב לזכור בראש ובראשונה שקפיצת גדילה היא תהליך תקין. זה מצויין וזה מראה שהתינוק שלכם מתפתח כמו שצריך!

אז מה הם לומדים לעשות בגיל שנה וחצי?

המון! הם לומדים לרוץ, לטפס, להבין את ההוראות שלנו, לחקות אותנו ולעזור לנו בפעולות הבית והם אפילו לומדים לתת שמות לחפצים בבית. הם פתאום נורא רוצים להיות עצמאיים, זה הגיל הכי מצחיק בעולם כי פתאום אתם מתחילים לראות את האישיות שלכם בתוכם. הם יודעים מה הם רוצים, הם נהיים דעתניים ועומדים על שלהם ומבינים שיש להם השפעה עלינו, על העולם. הם מבינים שהם יכולים עכשיו לגרום לשרשרת של תגובות אם הם יפעלו באופן מסוים ומתוך ההבנה הזאת שיש להם יכולת בחירה, שיש להם כוח ועצמאות בידיים, כאן מתחילים הניצנים של בדיקת הגבולות. אז אולי נראה ילד שמחליט שהוא לא רוצה לישון, אין טעם לכעוס עליו, זה חלק מההתפתחות שלו, זוכרים? אבל העובדה היא וזה עובדה שהרבה מאיתנו שוכחים כשמגיע השלב הזה, שגם הגור בן השנה וחצי הזה זקוק לכמות שינה נכבדת בלילה של 11 שעות פחות או יותר.

בדרך כלל הבעיה הגדולה שלנו תהיה בשנת היום: הילד שלכם יסרב ללכת לישון בשנת הצהריים שלו. אל תצאו מנקודת הנחה אוטומטית שזהו, אתם עכשיו נפרדים מהשנת צהריים שלו לנצח. ממש לא. תמשיכו להציע בכל יום שנת צהריים כי מתישהו, כשהקפיצת גדילה תחלוף, הוא יחזור לישון את שנת הצהריים.
הדבר השני שצריך לעשות במידה והוא ויתר על שנת הצהריים היום היא להקדים את שעת ההשכבה של הלילה כי הוא הולך להגיע אליה כשהוא עייף. עייף מאוד. ואנחנו לא רוצים תינוק עייף מדי בהרדמות הלילה, אז תקדימו את שעה את ההרדמה אפילו ל18:00 בערב אם צריך.
ההמלצה השלישית שלי אליכם היא שתקפידו שבזמן חלונות הערות שלו הוא פעיל, לא משתעמם ומוציא אנרגיה.

בתוך כל זה תתחשבו בשלב ההתפתחותי שלהם ותאפשרו קצת עצמאות, קצת בחירה במשהו שאתם מחליטים עליו מראש. תנו להם לבחור מבין שתי אפשרויות איזו פיג'מה ללבוש? איזה ספר להקריא? הם ממש אוהבים בגיל הזה לבחור בעצמם, להרגיש קצת שליטה, קצת עצמאות. אבל תזכרו – הם לא בוחרים באיזה שעה ללכת לישון! את זה רק אנחנו מחליטים.

תשארו עקביים

הנקודה הבאה שלי היא עקביות. תישארו עקביים. התפקיד שלכם כהורים הוא לשמור על גבולות ברורים תוך התחשבות ברצונות של הבייבי: "אני יודעת שאתה נורא רוצה להמשיך לשחק אבל עכשיו הזמן לישון". הרגרסיה זהאת יכולה להיות קשוחה אבל אם תעמדו יציבים היא תחלוף תוך מספר ימים ואם לא, מאוד ייתכן שתמצאו את עצמכם בתוך בעיות שינה חדשות לטווח הארוך. תעשו הכל כדי לא ללכת אחורה בזמן רגרסיה ולא לפתח הרגלי שינה לא רצויים שלא היו שם קודם.

לסיכום, רגרסיה היא תהליך תקין שיחלוף. אם תרצו לעבור את הרגרסיה בשלום תקפידו על חלונות ערות מלאים, תאפשרו עצמאות, תשמרו על הגבולות ותהיו עקביים. אם אתם מתקשים לעשות את זה לבד ואתם רוצים שמישהו יהיה לצידכם וידייק אתכם תוכלו להיעזר בתוכניות הליווי והקורסים שלי. הזמן הממוצע שבו נמשכת רגרסיה היא בין שבוע לשבועיים אז תחזיקו מעמד זה תכף מאחוריכם.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,