ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות, שאין פער גדול בשעון בין המדינה שלנו למדינה אליה אתם טסים. 

אז המון זמן ביקשתם ממני מידע על ג'ט לג בתינוקות. על מצב שבו אנחנו עוברים בין אזורי זמן בטיסה. אבל זה תמיד נורא מסובך להסביר ולכן לקח לי המון זמן למצוא את הדרך. אבל לאחרונה פשוט הצפתם אותי, אז אין ברירה. חדדו את המוח שלכם ובואו נתחיל להבין מה קורה כאן.

מה שקורה בעצם בג'ט לג, או בעברית, יעפת, זה שיש מעבר מהיר בין אזורי זמן והשעון הביולוגי שלנו לא מספיק לעשות הסתגלות ולהתאים את עצמו לשעון החדש של האזור אליו עברנו. 

מה שמכתיב את המקצב של השעון הביולוגי שלנו הוא האור והחושך, סמני זמן. השעון הביולוגי שלנו הוא שדוחף אותנו לערנות בשעות האור ולשינה בשעות הלילה. כל שינוי בשעון הביולוגי מתרחש באיטיות, כך שמעבר בין אזורי זמן שונים גורם לאי התאמה בין תחושות הערנות-עייפות של הפרט לבין שעות האור והחושך המקומיות. 

תדמיינו רגע שאתם טסים טיסת לילה, הגוף אמור לישון עכשיו בטיסה, כי הוא עייף, ובמקום שבו אתם נוחתים, אחרי 12 שעות טיסה נגיד, יש עכשיו שוב לילה. כלומר אתם חשופים ל24 שעות של חושך. של לילה. אבל הגוף לא עייף. הוא כרגע ישן! איך הוא יוכל לישון עכשיו עוד 12 שעות? ואז נוצר מצב שאתם ערים חצי לילה, כי הגוף לא עייף, למרות שעכשיו לילה, והעייפות נוחתת בשעות הבוקר, בשעות האור וככה למעשה נוצר חוסר התיאום בין הביולוגיה, בין השעון הביולוגי שלי לבין אזור הזמן שאני נמצאת בו. 

כשאנחנו מטפלים במבוגרים עם ג'ט לג קשה, אנחנו יכולים להתערב בכמה גישות, גם חשיפה לאור וחושך, גם תרופתית וגם התנהגותית על ידי הקדמת או איחור שעות השינה. 

כשאנחנו מדברים על תינוקות, הטיפול כמובן לא יהיה תרופתי. 

בטיפול בג'ט לג בתינוקות אנחנו בעיקר רוצים להשתמש באור וחושך. במילים אחרות, אנחנו נותנים לאיזור הזמן המקומי שאנחנו נמצאים בו לעשות את שלו ולהשפיע באיטיות ובטבעיות על השעון הביולוגי. במילים אחרות, מהרגע שאנחנו נוחתים באיזור הזמן החדש, בשביל להסתנכרן הכי מהר, אנחנו צריכים להיחשף לאור חזק במהלך שעות האור ולחושך מוחלט במהלך שעות הלילה. למה? כי אמרנו שההשפעה החזקה ביותר על השעון הביולוגי שלנו זה סמני הזמן של אור וחושך. 

לפעמים תצטרכו להוסיף תנומת יום כי התינוק יהיה בעייפות יתר, לפעמים תצטרכו לאחר את שעת ההרדמה, לפעמים תצטרכו ממש להעיר באופן יזום ומכוון את התינוק, תלוי בסיטואציה כמובן. אלו הכלים שעומדים לרשותכם כדי לעזור לתינוק שלכם להסתגל לשעון החדש. 

כלל האצבע אומר שעל כל מעבר של איזור זמן יש יום הסתגלות של הגוף. אז אם אתם עוברים 5 אזורי זמן ייקח לגוף כ5 ימים להסתגל לזמן החדש. 

חשיפה לאור ולחושך

אז אמרנו שחשוב לחשוף לאור חזק בשעות האור, לא להישאר בבית סגור וחשוך אלא להפך, לצאת החוצה. החשיפה לשמש תעזור בלהגביר את רמת הערנות ובלווסת את הפרשת המלטונין, הורמון השינה, כשיירד החושך. 

להיות פעילים

תדאגו שהתינוק שלכם יהיה פעיל ואל כל היום במנשא או בעגלה כי הפעילות הגופנית עוזרת לישון טוב יותר ומעייפת. אז תאפשרו לבייבי להסתובב, לזחול, להיות בזמן בטן, בקיצור, להיות פעיל בהתאם לשלב ההתפתחותי שלו.

תעירו את התינוק שלכם בבוקר

תדאגו להעיר את התינוק שלכם בבוקר, גם אם הוא עייף וצריך להשלים שעות שינה, כי אנחנו לא רוצים להמשיך לגרור את פער השעות הזה ליממה הבאה. אנחנו רוצים לקצר את הפער. אז תדאגו שהבייבי שלכם התעורר לכל המאוחר עד 8 בבוקר לפי השעון המקומי, אם אני רוצה שיהיה לו סיכוי לסדר יום נורמלי וללכת לישון בשעת לילה שפויה. 

חלונות ערות רגילים

תשמרו על חלונות ערות מומלצים גם במקום החדש, שחלונות הערות יהיו מלאים וטובים לפני שנת הלילה. אם צריך חלון ערות של 3 שעות לפני שנת הלילה תוודאו שהחל משעה 17:00 העיניים של התינוק שלכם פקוחות לרווחה, כדי שבשעה 20:00 הוא יוכל להיות במיטה. 

טקס שינה דומה לבית

תשמרו על טקס השינה דומה ככל הניתן לבית. תחשבו שזה מה שהתינוק שלכם מכיר, זו השגרה שלו. זה הביטחון שלו, הטקס שינה הזה שחוזר על עצמו מידי לילה. זה יעזור לו בהסתגלות לסביבה החדשה והלא מוכרת. 

שחררו את מה שאין לנו שליטה עליו

ייתכן ואתם תראו את התינוק שלכם ער לשעתיים בתוך הלילה. קבלו את זה בהבנה. זה ביולוגי. זה לא בשליטתו ואל תוציאו דברים מפרופורציה. זה יעבור. זה לא אומר שהתינוק שלכם איבד את כל מיומנויות השינה שלו. הוא פשוט מתמודד כרגע עם קושי אובייקטיבי, ביולוגי. 

תשחררו את המחשבה שאתם יכולים לשלוט על הכל. אתם לא. תנסו להתעסק בטיול בלייצר לכם זיכרונות חדשים וקסומים עם המשפחה. תשחררו את מה שאין לכם שליטה עליו, תיישמו את כל הטיפים החשובים שדיברנו עליהם כאן ואתם תראו שהזמן יעשה את שלו. אין תינוק שיישאר בג'ט לג לנצח.

אז יאללה, לכו תטיילו, תראו עולם ותחזרו אלינו בשלום

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4