לימוד שינה וגמילה מחיתולים

בטח תהיתם מתי להתחיל גמילה מחיתולים. אולי הילד שלכם מתחיל ללכת אחריכם יותר לשירותים, או אולי פשוט נמאס לכם להחליף חיתולים! נשאלת השאלה – מתי זה הזמן הטוב ביותר להתחיל גמילה מחיתולים?

עם המחקרים המוגבלים הזמינים על גמילה מחיתולים, קשה להצביע על הגיל שבו ילד צריך להתחיל בתהליך הגמילה. מחקרים מראים שרוב הילדים מוכנים ומסוגלים לכך בין 22 ל-28 חודשים, באופן כללי. לחצו כאן כדי לקרוא את המחקר. מחקרים אלה פורסמו על ידי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים וכתב העת של האיגוד הרפואי הקנדי. אבל האמת היא שיש עוד כל כך הרבה דברים חשובים שצריכים לקרות בלי קשר לגיל.

מהם הסימנים לכך שהילד שלכם מוכן להיגמל מחיתולים?

1. ילדכם צריך להיות בריא ללא בעיות רפואיות שעלולות להפריע לגמילה.

אם יש לך ספק, בדוק עם רופא הילדים שלך. זה כולל גם לוודא שילדכם ישן טוב! אם ילדכם לא מקבל את המנוחה הדרושה לו, זה יהיה הרבה יותר מאתגר עבורו לשלוט במיומנויות הדרושות לגמילה מחיתולים. אם אתם לא ישנים טוב תוכלו להיעזר בתוכנית הליווי שלי לגיל 2-5 שנים שתעזור לכם לסדר את השינה של הילד שלכם לפני שתתחילו גמילה מחיתולים.

2. זה צריך להיות הזמן הנכון עבור המשפחה כולה.

השינויים שמגיעים יחד עם גמילה מחיתולים משפיעים על כולם במשק הבית, לא רק על הילד שלכם. המתינו לתזמון בחיים שבו אין שינויים או אירועים גדולים אחרים כמו מעבר לבית חדש, הבאת תינוק חדש הביתה או חלילה גירושין. אל תילחצו. אף אחד לא עומד לכם עם סטופר מעל הראש.

3. אתם צריכים להרגיש מוכנים

אל תזלזלו בצרכים שלכם בזמן שאתם מיישמים את השינוי באורח החיים הזה. נסו להכין את עצמכם נפשית וליצור מערכת תמיכה לרגעים המאתגרים שלעיתים יכולים להתלוות לתהליך הגמילה. מעל הכל – שיהיה לכם ביטחון עצמי. אתם יכולים לעשות את זה!

4. ילדכם צריך להראות סימנים שהוא מוכן להתחיל גמילה.

מבין כל השיטות המגוונות הקיימות סביב הנושא, דבר אחד נשאר עקבי מכולם – לילדכם צריכים להיות סימנים מסוימים של מוכנות לפני שאתם מתחילים.

מיומנויות תקשורת בסיסיות (מילוליות או לא מילוליות)

הבנה טובה של המוטוריקה הגסה שלהם (ישיבה, עמידה, הליכה)

חיקוי פעולות של מבוגרים

מתגאים בהישגיהם

להיטות לרצות אחרים

להישאר יבשים לתקופות ארוכות יותר לאורך היום, אפילו לפעמים בשנת הלילה

מבקשים חיתול נקי כשהם רטוב או מלוכלך

מתבודדים כדי לעשות קקי

מגלים עניין כללי בשירותים

אומרים לכם שהם הולכים לעשות או שהם עשו פיפי/קקי

התנגדות להחלפת חיתולים, הורדת החיתול של עצמם וסירוב להיות עם חיתול

ישנה רמה מסוימת של מוכנות פסיכולוגית שצריכה להיות נוכחת על מנת שהתהליך יצליח. לפעמים, גם כאשר ילדכם מקיים את כל הסימנים שהזכרתי, אתם עלולים להיתקל באתגרים מבחינה רגשית. זה בשום אופן לא משקף את כישורי ההורות שלכם, או משהו שעשיתם או לא עשיתם. אם זה יקרה, זה ממש בסדר לעשות הפסקה בתהליך ולהמשיך במועד אחר.

חוששים להתחיל גמילה מחיתולים אם הילד שלכם עדיין ישן במיטת תינוק?

מה אם ילדכם מתחיל להראות סימנים של מוכנות לגמילה, אבל הוא עדיין ישן בבטחה ובאושר במיטת תינוק שלו? אולי אתם חושבים "האם אנחנו צריכים להעביר אותם למיטת מעבר עכשיו? האם צריך לחכות ולהתחיל בגמילה כשהם יהיו גדולים יותר?" למעשה, אתם לא צריכים לקבל את ההחלטה הזו! אין הרבה הבדל בין תהליך גמילה לילד שישן במיטת תינוק ולילד שישן במיטת מעבר. אם תבחרו לגמול מיום ומלילה בו זמנית, יש הרבה טכניקות מועילות להשיג הצלחה.

האם גמילה מחיתולים תפריע לשינה?

זוהי דאגה לגיטימית מאוד, במיוחד לאחר כל המאמץ שהשקעתם כדי לגרום לילד שלכם לישון כל הלילה! האמת היא שהשינה של ילדכם עלולה להיות מופרעת כשאתם מתחילים בגמילה, בדיוק כמו שרגרסיות שינה עשויות להתרחש בכל עת, אבל תהיו בטוחים שזה זמני. בסיס השינה החזק של ילדכם עדיין יהיה שם כאשר אבק הגמילה ישקע, בדרך כלל תוך מספר ימים בלבד.

חוששים מפספוסים?

פספוסים, הם ללא ספק, אחד החלקים המתסכלים ביותר בתהליך הגמילה. אבל כולנו עושים טעויות כשאנחנו לומדים דברים חדשים! פספוסים למעשה עוזרים לקדם למידה. מחקרים מראים שבכל פעם שאנו עושים טעות, המוח פועל ליצירת מסלולים חדשים (הנקראים סינפסות) כדי למנוע מאיתנו לעשות את אותה טעות בעתיד. החזיקו את ספריי הניקוי האהוב עליכם בהישג יד (מבלי שהילד שלכם יוכל להגיע אליו כמובן). קחו את הפספוסים בקלות ודעו שבקרוב הם יהיו זיכרון רחוק!

מודאגים כי הילד שלכם עדיין לא מגלה עניין בגמילה?

חלק מהילדים עשויים שלא לגלות עניין בסיר או בשירותים וזה נורמלי לחלוטין. כמו בכל דבר בהורות, עדיף למצוא דרכי לימוד של כיף ומשחק. נסו להשיג כמה ספרי גמילה תרגלו משחק תפקידים ובקשו מהבובות והצעצועים של ילדכם ללכת לשירותים או לסיר לעשות שם פיפי. הצגת הרעיון של הסיר יכולה להתחיל בכל גיל, וחשיפה חיובית כלשהי ללא לחץ לעשות משהו היא הדרך הטובה ביותר לגרום לרעיון להתחיל להתגלגל.

כאמא בעצמי, אני יודעת כמה לחץ אנחנו מפעילים על עצמנו לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבור כל היבט של התפתחות הילד שלנו. אבל אתם לא חלק ממחקר, החיים האמיתיים קורים, וכל ילד הוא שונה. תהיה לכם ההצלחה הגדולה ביותר כאשר העיתוי יהיה מתאים לכל המשפחה במקום להתאים לחלון גיל אידיאלי של הילד שלכם.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,