למה הילד שלי לא רוצה ללכת לישון?

בשלב ההתפתחותי שלהם, פעוטות הם בודקי גבולות. אם יש לכם פעוט, בין 2-5 שנים, אתם יודעים בדיוק על מה אני מדברת. זה לא אומר שיש לכם ילד "רע". ילדים קטנים בגיל הזה פשוט בודקים אם מה שאתם אומרים זו באמת האמת. ואיך מראים להם שזו האמת? עם גבולות אוהבים וחזקים. אני יודעת שזה יכול להיות מאוד מפתה פשוט להיכנע. תזכרו שגבולות אוהבים מובילים לילדים בטוחים יותר. זה נכון גם כאשר הילד שלכם נלחם לפני השינה, דוחה את זמן השינה ומבקש עוד ועוד בקשה.

אז הנה כמה סיבות נפוצות לכך שהפעוט שלכם עלול לדחות את השינה וכיצד תוכלו לעזור להפחית את המאבקים בהרדמה.

למה הפעוט שלי מתנגד פתאום לשינה?

יכולות להיות מספר סיבות שהפעוט שלך מתנגד לשעת השינה. בואו נבחן שש סיבות אפשריות לקרבות לפני השינה:

1. לוח הזמנים של ילדך בשעות היום

מה שקורה במהלך היום של הפעוט שלך יכול לקבוע האם שעת השינה שלו תהיה הצלחה או כישלון. רוב הפעוטות מתחת לגיל 4 עדיין דורשים שנת צהריים או לפחות זמן מנוחה. אז אם הפעוט שלך מדלג על שנת הצהריים שלו והוא יותר מידי עייף בסוף היום, יש סיכוי גבוה יותר שהוא יתנגד לשינה.

שימו לב לסימני עייפות של הפעוט שלכם כדי להבין מתי הוא זקוק לשינה. זה יכול להיות מבלבל מכיוון שסימנים מסוימים של עייפות יתר – כמו היפראקטיביות או התפרצות אנרגיה – נראים כמו ערנות שיא, מה שמוביל לחלונות ערות ארוכים מהמומלץ. אז תוודאו שהילד שלכם מקבל את כמות השינה המומלצת לגיל שלו במהלך היום, לא מפספס אותה ולא עובר אותה.

2. התפתחות תקינה של פעוט

פעוטות בשלב הזה לומדים להשתמש בקול שלהם ובבחירות שלהם כדי להשפיע על העולם שלהם! בסביבות 18 חודשים, הפעוטות שלנו לומדים שהם נפרדים מאיתנו, והם מנסים להפעיל קצת שליטה על הסביבה שלהם כשהם מפתחים את עצמאותם.

זוהי תקופה מרגשת ומאתגרת כאחד, כאשר הפעוט שלך מבקש עצמאות ולומד סיבה ותוצאה באמצעות בדיקת גבולות ופריצת גבולות. גיל הפעוט יכול להביא לבעיות משמעת רבות יותר ולעתים קרובות זה יתגבר בשעת השינה. זו יכולה להיות הסיבה שהפעוט שלך בוכה פתאום או נלחם לפני השינה.

3. רגרסיות שינה לפעוט

רגרסיה בשינה פשוט אומרת שילדכם עובד קשה כדי ללמוד מיומנויות חדשות. רגרסיות שינה יכולות להתרחש בכל פעם שהילדים הקטנים שלנו מתקדמים בלמידה או עוברים אירוע גדול כמו גמילה מחיתולים או הוספת אח חדש. אבל רגרסיות השינה הנפוצות ביותר לפעוטות הן רגרסיית השינה של גיל 18 חודשים ורגרסיית השינה של גיל 24 חודשים. הזמן הזה של קפיצות התפתחות גדולות יכול להיות הסיבה למאבקים לפני השינה.

4. מחלה או בקיעת שיניים

אם הפעוט שלך לא רגוע או חולה הנה כמה בעיות נפוצות שכדאי לשים אליהן לב:

אי נוחות פיזית: כאב יכול להקשות על הפעוט שלך להתכנס, להירדם ולקבל את המנוחה הדרושה לו.

בקיעת שיניים: הטוחנות של הפעוט שלך הפורצות את קו החניכיים עלולה לגרום לבקיעת שיניים כואבת בגלל גודל השיניים הגדול יותר. הסט הראשון של הטוחנות מגיע בדרך כלל אחרי גיל 18 חודשים והסט השני בסביבות גיל 20-30 חודשים.

דלקות אוזניים: הפרעה בשינה היא לפעמים הסימן הראשון לדלקת אוזניים. אם ילדכם ישן בעקביות וכעת הוא מתעצבן מאוד כאשר הגיע הזמן לישון, ייתכן שיהיה רעיון טוב לבדוק את האוזניים הקטנות האלה! געו באוזניים שלו. האם המגע שלכם מפיק כאב? בכל אופן, אני תמיד ממליצה במקרה של ספק לבדוק עם רופא הילדים שלכם שהכל בסדר.

5. שינויים גדולים כמו הולדת אח חדש, מעבר דירה או כניסה לגן חדש

שינויים גדולים בחייו של הפעוט יכולים להשפיע ישירות על שנתו ויכולים להביא להתנגדות לפני השינה. אם הפעוט שלכם מתחיל גן חדש, מצפה לאח חדש או חווה חרדת פרידה, ייתכן שתראו יותר בכי לפני השינה. כדי לעזור להפחית מריבות לפני השינה, תבלו קצת זמן איכות 1 על 1 עם ילדכם, אפילו רק 10-15 דקות ביום מהזמן שלכם יעשו הבדל עצום. תשומת הלב הנוספת והזמן להתחבר יכולים לעשות פלאים ולעזור לילדכם להסתגל לשינויים הגדולים הללו!

קושי במעברים בין הפעילויות

 ילדים יכולים להיות מוצפים בקלות ברגשות כאשר אנו מבקשים מהם להפסיק לעשות דבר אחד (במיוחד משהו מהנה ומרגש, כמו לשחק) ולהתחיל לעשות משהו חדש (כמו להתכונן לשינה).

המאבקים במעברים בין פעילויות הם לרוב התנהגות נלמדת. לדוגמה, אם התקף זעם עיכב בהצלחה את היציאה מהפארק, יש סיכוי טוב שהפעוט שלך ינסה זאת שוב לפני השינה. אחת הדרכים לעזור להקל על המעבר מיום ללילה היא להשתמש בשגרת שינה עקבית שחוזרת על עצמה כל לילה.

טכניקה נוספת שתעזור לכם היא הכנה. הכינו את הפעוט שלכם לכך שעומדת להסתיים הפעילות הזאת ולאחריה נעבור לפעילות הבאה. "תותי, עוד 5 דקות אנחנו נלך הביתה, אז תבחר עכשיו באיזה מתקן אחרון אתה רוצה לשחק ואחר כך נלך הביתה, נאכל ונעשה אמבטיה כייפית". ההכנה הזאת מפחיתה משמעותית את הסיכוי להתקף זעם.

למה לפעוט שלי לוקח הרבה זמן להירדם?

בגיל הזה לוקח קצת יותר זמן להירדם. זה נורמלי. חלק מרגרסיית השינה של גיל 24 חודשים היא שינוי התפתחותי שלוקח את ילדכם מהרדמות תוך 5-20 דקות להירדמות תוך 20-30 דקות. זה כנראה נגרם על ידי הדמיון המתפתח של הפעוט שלכם. שעת השינה היא לעתים קרובות זמן שבו ילדים קטנים מתחילים לדמיין הרפתקאות חדשות ומרגשות, לפעמים אפילו תמונות מפחידות. זה בהחלט יכול להשפיע על הזמן שלוקח להירדם.

אם לפעוט שלכם לוקח יותר מ-30-35 דקות להירדם, זה יכול להעיד שהגיע הזמן להסתכל על סדר היום שלו ולבחון האם הוא ישן יותר מדי שעות ביום או שהוא מגיע עייף מידי לשינה. סדר היום המומלץ בגיל 2-4 שנים הוא של שנת צהריים אחת, אנחנו אוהבים לראות חלון ערות בוקר של כ-6 שעות לפני שנת הצהריים וחלון ערות אחר הצהריים של כ-5 שעות לפני שנת הלילה.

כיצד אוכל לעזור לפעוט שלי להתכנס לשינה?

ראשית, חשוב להבין שמשהו מרגש קורה במוחו של הילד שלכם בין גיל 18 חודשים ל-24 חודשים: הילד שלכם לומד שהוא יכול להשפיע על העולם שסביבו עם הקול שלו והבחירות שלו! וכמה שזה מדהים! יחד עם זאת, אין זה מתפקידו של הפעוט לשנות את השגרה שקבעתם למשפחתכם, או לשנות את הגבולות שהצבתם כדי לשמור על בטיחות הילד הקטן שלכם, או להיות מכתיב הטון עבור משק הבית שלכם.

אז איך תעצימו את הילד שלכם "לשנות את העולם" מבלי לאפשר לו להיות אחראי על העולם?

ובכן, עלינו למצוא דרך לאפשר בחירות עם גבולות בטוחים. (זה נכון בין אם הפעוט שלך נלחם לפני השינה, מתקשה לעזוב את הפארק או כל דבר דומה.)

הנה כמה דרכים מעשיות לאזן בחירות בטוחות עם גבולות אוהבים (אך תקיפים):

1. ציפיות ברורות.

אם הפעוט שלכם נלחם לפני השינה, הסבירו לפעוט שלכם בצורה מאוד קונקרטית מה הולך לקרות: "אנחנו ניכנס עכשיו למקלחת כייפית ואחר כך נקרא סיפור יחד ואתה תיכנס למיטה ותלך לישון" לאחר מכן בצעו את התוכנית שהצגתם כרגע.

הנה עוד דוגמה: אם נותרו לך כ-5 דקות לפני שתתחילו בשגרת השינה שלכם, הגדרו טיימר ותנו לפעוט תשומת לב של 1 על 1. "תותי, נשארו לנו 5 דקות עד שעת השינה. כשהטיימר יצלצל, אנחנו הולכים ללבוש פיג'מה ולקרוא ספר".

2. הציעו אפשרויות פשוטות.

הפעוט שלך לא צריך הרבה אפשרויות. הציעו שתי אפשרויות ותנו לפעוט שלכם לבחור. לדוגמה, לפני השינה, "האם אתה רוצה פיג'מה אדומה או פיג'מה כחולה?" או "אתה רוצה את הספר דירה להשכיר או את פיץ העכבר?". ככה הילד שלכם יוכל להביע את הרצון שלו ולקבל את העצמאות שהוא כל כך רוצה בה.

3. הציעו רק אפשרויות שהפעוט שלכם יכול וצריך לשלוט בהם.

שימו לב לשאלות שאתם שואלים. דברים כמו מתי ללכת לישון או איפה לישון הם לא בחירות שהפעוט שלך יכול לשלוט בהם. נסו להחליף שאלה כמו "אתה רוצה ללכת לישון?" עם "הגיע הזמן לישון. אתה רוצה ללכת לחדר שלך או שאתה רוצה שארים אותך?" כמה אפשרויות אחרות שאתם יכולים להציע לו יכולות להיות איזה ספר לקרוא, איזו פיג'מה ללבוש, או מי ישכיב אותו לישון.

4. היצמדו לגבולות שלכם.

כאשר אתם ברורים לגבי הציפיות שלכם והצעתם אפשרויות בחירה, השלב הבא יהיה היצמדות לגבולות שלכם וזה בדרך כלל החלק שהכי קשה להורים. זכרו: כבר עשיתם את העבודה של הכנת הילד שלכם והצעתם בחירה. הגבול הוא המקום שבו אתם צריכים לעבור מדיבור ליישום. זה החלק שהפעוט שלכם לא יכול לבחור. זה החלק של קיום התוכנית.

גם אם הילד שלכם נלחם בגבול שלכם, אתם יכולים להבין, לראות אותו ולהכיל את זה שהוא לא אוהב את מה שקורה ועדיין להישאר מחויבים לגבולות שאתם מציבים.

5. השתמשו בטבלת טקס שינה.

טבלת טקס שינה היא טבלה שמכילה את כל הפעולות שאנחנו רוצים שהילד שלנו יעשה לפני השינה כמו: צחצוח שיניים, פיג'מה, אמבטיה, פיפי-קקי וכדומה. לכל בית יש טקס שינה משלו. הכינו אחד משלכם והוא יהווה תזכורת חזותית לילד שלכם והגדרת ציפיות ברורה בדרך כייפית, מעוררת מוטיבציה שמעבירה את האחריות אליו ונותנת לו עצמאות.

לסיכום, הנה אחד הטיפים הטובים ביותר בעיניי הוא: "תעמדו במילה שלכם". כשאתם מציבים גבול, היצמדו למילה שלך.

אנו רוצים לאזן בין עידוד הילד להשמיע את קולו ובין היצמדות לגבולות שאנו מציבים. אני יודעת שזה יכול להרגיש כאילו הפעוט שלך כל הזמן פורץ את הגבולות. האמת היא שבכל יום הם חוקרים איך העולם עובד, וחלק מהחקירה הזו היא להבין את הגבולות האלה. הוא לא מניפולטיבי – הוא לומד. התפקיד שלכם הוא להישאר רגועים ויציבים. גבולות יציבים מובילים לילדים בטוחים.

אם אתם מרגישים שאתם צריכים עזרה והכוונה כדי לשפר את השינה של הפעוט שלכם, זה ממש לא מאוחר מידי להתערב. הצטרפו לתוכנית הליווי שלי לגיל 2-5 שנים ויחד נלמד את הילד שלכם להירדם מהר ובקלות.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,