מתי לקלח את התינוק?

האם אמבטיה תעזור לתינוק שלך לישון? יש לי חדשות טובות בשבילך!

לא רק שאמבטיות יכולות לעזור לפני השינה, אלא שאמבטיה טובה יכולה להיות כלי מועיל לנווט במצבים רבים שעלולים לצוץ במהלך היום שלך.

בואו נדבר על זה.

האם אמבטיה צריכה להיות חלק משגרת השינה?

אמבטיה היא תוספת נהדרת לטקס שינה. מחקרים מלמדים אותנו שאמבטיה חמה לפני השינה למעשה מקדמת שינה טובה! זה מה שקורה: כשאנחנו שוהים במים החמים והנעימים האלה, הדם עולה אל פני העור בתהליך שנקרא הרחבת כלי דם. ברגע שאנחנו יוצאים מהאמבטיה, כלי הדם שלנו עדיין פתוחים מה שגורם לטמפרטורת הגוף שלנו לרדת מעט. ירידה קלה זו בטמפרטורה עוזרת להכין את גופנו לשינה. זה אומר שאמבטיות יכולות להרגיע ולעזור לתינוקות שלנו להיות מוכנים יותר לשינה.

בנוסף, כאשר אנו מקפידים על אמבטיה בערב ואחריה ממשיכים לשגרה קבועה לפני השינה (טקס שינה), החזרה על פעילויות הלילה הללו מסמנת למוחו של התינוק שזמן השינה קרוב והגיע הזמן להירגע ולהתכנס. טקס שינה מומלץ להתחיל החל מגיל 3-4 חודשים. לפני כן אין לזה משמעות רבה.

האם אמבטיה חייבת להיות חלק משגרת השינה?

זה לגמרי תלוי בכם! עבור משפחות מסוימות, אמבטיה מפנקת היא חלק משגרת הערב. עבור אחרים, אמבטיות יומיות אינן ריאליות. זה בסדר! עשו מה שמתאים לכם ולתינוק שלכם. הוצאת האמבטיה מטקס השינה שלכם בערב לא תהרוס לכם את ההרדמה. עצם העיקביות, רצף הפעולות שאתם עושים באופן קבוע מידי לילה, הוא שיעזור לתינוק שלכם להירדם יותר בקלות. אמבטיה או מקלחת היא רק המלצה.

האם אני יכול להשתמש באמבטיה כדי להרגיע תינוק בוכה?

מים חמים יכולים להיות מאוד מרגיעים עבור תינוקות לא רגועים (גם עבורנו!!!). אפילו מקלחת משותפת תוך כדי שעושים עור לעור (כמובן בבטיחות מלאה!) זה מרגיע ונעים גם לנו וגם להם והאמת היא שזו תרופת ההרגעה שלי שרק בגללה אני רוצה שוב ושוב עוד ועוד תינוקות, במקום כדורי הרגעה.

אגב, אם התינוק שלכם מוציא שיניים, הצעת קרטיב באמבטיה היא דרך מצוינת להרגיע את החניכיים הכואבות האלה (ולהפוך את הבלגן לקל מאוד לניקוי!)

האם אוכל להשתמש באמבטיה כפעילות בזמן ערות?

ברור! היו ימים שסתם הייתי ממלאת לנו אמבטיה באמצע היום, נכון שההמלצה היא לאמץ את האמבטיה כך שתהיה חלק מהטקס שינה לפני ההירדמות, אבל אם זה לא מסתדר או לא מתאים לאורך החיים שלכם, זה בסדר, תקלחו בבוקר או מתי שמתאים לכם. האמבטיה היא רק אחד הכלים להרגיע תינוק בוכה ולהתכנס לשינה. 

אתם יכולים למלא את האמבטיה בצעצועים, והתינוק שלכם בטוח יהנה מאוד! כבונוס נוסף, אולי אפילו תזכו לשתות כוס קפה חמה שלמה כשאתם צופים בתינוק שלכם מתיז ומשחק במים ויושבים לידו.

איך אני עושה אמבטיה לניובורן שלי?

אם אתם הורים טריים, ייתכן שאתם חוששים מהאמבטיות וזה כמובן מובן. אבל אל תדאגו, ככל שתעשו את זה יותר, כך תהיו רגועים ומיומנים יותר. הנה כמה טיפים מהירים לרחיצת התינוק החדש שלכם:

לשטוף מאזור נקי לאזור מלוכלך: התחילו בשטיפה של החלק הנקי ביותר של התינוק שלכם ותסיימו עם המלוכלך ביותר. זה אומר שתתחילו מהראש ראשון ורק בסוף את הטוסיק.

אל תפחדו מהנקודה הרכה בראש: ברור שאנחנו רוצים להיות עדינים עם הנקודה הרכה של התינוק… אבל, חשוב גם לדעת שיש קרום עבה מאוד המכסה את הנקודה הרכה הזו. אל תפחדו לשטוף את הראש הפיצי הזה!

שמרו על התינוק חם: אפשרו למים למלא את האמבט כך שהמים יכסו את החזה של תינוקכם (מבלי להתקרב יותר מדי לאוזניו או לפנים) שמירה על גופו שקוע במים חמימים תעזור לשמור עליו חם ונוח לאורך כל האמבטיה.

השתמשו במגבת חמה: רטוב וקר זה שילוב שאף אחד לא אוהב, כולל התינוק שלכם. ממש לפני שמתחילים באמבטיה, זרקו מגבת תינוק למייבש למשך 10-15 דקות. כאשר אתם כמעט מוכנים לסיים את הרחצה, בקשו מבן הזוג או מאח גדול להגיש לכם את המגבת החמה. זה ישמור על התינוק שלכם רגוע ונעים גם לאחר סיום זמן הרחצה.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,