מתי צריך להעיר את התינוק?

לא מעירים תינוק ישן!!! האמנם?

בטוח ששמעתם מישהו אומר "לא מעירים תינוק ישן". אבל האם זה באמת נכון תמיד? בואו נדבר על למה ומתי תרצו להעיר את התינוק הישן שלכם.

מתי עלי להעיר תינוק ישן?

אני מבינה שזה נשמע לכם מופרך להעיר את התינוק שלכם כשהוא ישן בשלווה. יחד עם זאת, לפעמים צריך להעיר תינוק מתנומת יום או בבוקר, לאחר שנת הלילה.

הנה כמה מצבים ספציפיים שבהם עדיף להעיר תינוק ישן:

1. הגיע הזמן לאכול בשעות היום

אם עברו יותר מ-3-3.5 שעות מתחילת ההנקה או ההאכלה האחרונה, זה הזמן להעיר את תינוקך ולהציע האכלה. קבלת תזונה וקלוריות מספקות במהלך היום תעזור לתינוקות ולפעוטות לישון טוב יותר בלילה.

2. הגיע הזמן שהתנומה שלהם תסתיים

אם התינוק שלך על סדר יום של שתי תנומות או יותר, יש שני כלים שאתם צריכים להכיר:
הראשון, אנחנו לא רוצים לתת לאף תנומה אחת להימשך יותר משעתיים. והשני, אנחנו רוצים לשים לב לסך כמות השעות של שנות היום יחד. 

אם התינוק שלך על סדר יום של תנומה אחת בלבד, אנחנו לא מתכוונים לתת לו לנמנם יותר מ-3 שעות. הגבלה של מכסת השעות לשינה במהלך היום מאפשרת לתינוק שלך לקבל את זמן הערות הפעיל שהוא צריך כדי למלא את מיכל העייפות שלו. כדי שהוא יהיה מספיק עייף לשנת הלילה או לתנומת היום הבאה.

3. כאשר זה הזמן להתחיל את היום

רוב הילדים הקטנים זקוקים לשעות הערות שלהם באורך של כ-12-13 שעות. כלל אצבע טוב הוא להתחיל את היום שלך לא יאוחר משעה 7:30 בבוקר (או 12-12.5 שעות לאחר השינה). זה מבטיח שהם מקבלים מספיק זמן ערות פעיל במהלך היום ושומר על שעת השכבה נכונה לשנת הלילה.

4. לוח הזמנים של העבודה שלך מחייב שהם יתעוררו בשעה מסוימת

יש משפחות שצריכות לצאת מהבית בשעה מסוימת בכל בוקר ופשוט צריכות להעיר את הבייבי כדי להגיע לעבודה בזמן. ברוכים הבאים לעולם המציאותי. זה חלק הכרחי של החיים! עשו כמיטב יכולתכם לפעול לפי חלונות הערות המתאימים לגיל שלו לאורך כל שאר היום שלכם. אם הבייבי שלכם במעון, סמכו על כך שהוא יכול להתמודד עם חלונות ערות ארוכים יותר, כי למעון יש אילוצים מובנים. 

אל תתבאסו מזה ואל תשכחו שאתם יכולים לנהל את חלונות הערות לפני השינה (לדוגמא, אם הוא חוזר מהגן עייף וזקוק לתנומה שלישית על פי סדר היום שתואם לגיל שלו, אז בשניה שאני אוספת מהמעון אני יכולה להרדים אותו לתנומה השלישית ולפי זה להחליט מתי אני מרדימה בלילה. תהיו גמישים.)

5. כשיש לכם פעילות או פגישה

לפעמים, פעילות או פגישה, כמו תור לרופא, חיסון, סדנה שנרשמתם אליה או איסוף אח מבית הספר, תיפול על זמן התנומה של התינוק במהלך היום. ייתכן שתצטרכו להעיר את התינוק מוקדם מהרגיל בבוקר כדי להשתלב בפעילות זו, או אפילו להעיר את תינוקכם מוקדם מתנומה כדי להגיע לפגישה שלך.

6. כאשר הגעתם הביתה או ליעד הסופי שלכם, והתינוק שלכם ישן במושב הבטיחות

לעולם לא נרצה להשאיר תינוק ישן במושב המכונית ואתם מחוץ לרכב. ברגע שאתם מגיעים הביתה או ליעד שלכם, תמיד תמיד הוציאו את התינוק שלכם מכיסא הבטיחות, גם במחיר של להעיר אותו.

7. אתה מנסה לשמור על שעת שינה בין השעות 19:00-20:00

אנחנו יודעים שרוב התינוקות מסתדרים הכי טוב עם שעת שינה שבין 7:00-8:00 בערב. על מנת לשמור על שעת השינה ועל שנת הלילה, אנו רוצים שהתנומה האחרונה של היום תסתיים לכל המאוחר עד:

3-4 חודשים – 18:00

5-6 חודשים – 17:30

7-10 חודשים – 17:00

11-14 חודשים – 16:00

14-24 חודשים – 15:30

האם תינוקות יכולים לישון יותר מדי?

בדרך כלל, תינוקות לא ישנים יותר ממה שהם צריכים ב24 שעות. עם זאת, שינה מרובה מדי בשעות היום מובילה לעיתים קרובות למאבקים לפני השינה, שנת לילה מופרעת או בהתעוררות בוקר מוקדמת. על מנת להגן על שנת לילה, אנו בדרך כלל רוצים לשמור על סך שעות שנות היום ביחד מתחת ל:

3-4 חודשים – 5 שעות

5-7 חודשים – 4 שעות

7-10 חודשים – 3.5 שעות

11-24 חודשים – 3 שעות

שימו לב, תינוקות עשויים להיות ישנוניים יותר כאשר הם חווים קפיצת גדילה, התקדמות התפתחותית או מחלה. זה בסדר. הגוף של התינוק שלכם מבקש את מה שהוא צריך. אבל, אם התינוק שלך ישן הרבה יותר מהרגיל, קשה להעיר אותו, או שהוא נראה ישנוני גם בשעות הערות שלו, אני ממליצה שתתייעצו עם הרופא שלכם.

אני רוצה לתת התייחסות לניובורן (0-3 חודשים מלאים)

איך להעיר תינוק שזה עתה נולד?

הנה כמה דרכים שבהן תוכלו להעיר את הניובורן שלכם במהלך היום במידה והוא צריך לאכול:
כבו את מכונת הרעש הלבן, הדליקו אור, פתחו את הווילונות, הוציאו משמיכת העיטוף, שירו להם שיר, החליפו להם חיתול.

כמה זמן צריכות להיות תנומות של יילוד?

באמת שאין מונח כזה "צריך להיות" כשמדובר בתנומות של ניובורן. זה נורמלי לחלוטין (והולם מבחינה התפתחותית) שהתנומות יהיו בין 20-120 דקות במהלך החודשים הראשונים הללו.

אם הניובורן שלכם עדיין ישן אחרי שעתיים בשנת יום, אני ממליצה לכם להעיר אותו כדי לוודא שהוא יקבל את ההאכלה המלאה ואת זמן הערות הפעיל שהוא צריך. אם אתם מרגישים שאתם כל הזמן רואים תנומות קצרות עם הניובורן שלכם, הקפידו לשים לב לסימני העייפות ולחלונות ערות כדי לתת לו את הסיכוי הטוב ביותר לתנומה ארוכה יותר.

האם עלי להעיר את התינוק שלי כדי להאכיל אותו בלילה?

זה תלוי. אם הרופא שלכם אומר שאתם צריכים להעיר את התינוק שלכם להאכלת לילה, אז תעירו! עבור תינוקות שנשארים על עקומת הגדילה שלהם, אתם יכולים בדרך כלל לאפשר קטע שינה אחד ארוך יותר בלילה שהוא בלי אוכל (4-5 שעות). 

אם הניובורן שלכם לא ישן זמן ארוך בלילה, אל תיבהלו. ישנן 3 סיבות עיקריות לכך:
א. שהתינוק שלכם פשוט לא מוכן מבחינה התפתחותית לכך. 

ב. שאתם צריכים הדרכה בביסוס הרגלי שינה טובים 

ג. שהתינוק שלכם פשוט צריך יותר תרגול. 

אם אתם לא יודעים איך ואיפה להתחיל עם ביסוס הרגלי שינה טובים, אני רוצה שתדעו שיש לי תוכנית ליווי מופלאה שמותאמת לשלב ההתפתחותי של הניובורן בגישה שלא כוללת בכי ושומרת על הנקה ועל היקשרות בטוחה.

מתי אוכל להפסיק להעיר את התינוק שלי להאכיל במהלך הלילה?

כשמדובר בניובורן, עליכם להיצמד להנחיות שקיבלתם מרופא הילדים שלכם או מאחות טיפת החלב שלכם. אם לא ניתנו הנחיות מיוחדות, אין המלצה להעיר תינוק ישן בכוונה כדי לאכול.

האם יש צורך להעיר את התינוק שלי כדי להחליף לו חיתול?

בדרך כלל לא. אבל אם התינוק שלך סובל מתפרחת חיתולים חמורה או בעיה אחרת בעור באזור החיתול שלו, סביר להניח שתצטרך להעיר אותו כדי להחליף חיתול בלילה. 

אם התינוק שלך מתעורר בכל מקרה בלילה בגלל האכלה (או מכל סיבה אחרת) והחיתול שלו ספוג או מלוכלך, זה הזמן המושלם להחליף אותו. 

כמובן שאם אתם מריחים קקי, אין ברירה, חייבים להחליף גם אם הוא ישן, כי אנחנו לא רוצים לאכול את עצמינו אם הוא יתעורר עם כוויה בטוסיק. 

אני ממליצה לכם לשים שכבה נדיבה של משחת החתלה לפני השינה כדי להגן על הטוסיק הטעים הזה.

טיפ נוסף שיכול למאוד לעזור במקרים של הצפה של פיפי ודליפה, זה פשוט להשתמש בלילה בחיתול במידה אחת גדול יותר מהרגיל כדי שיעמוד בספיגה רבה יותר וככה אולי נצליח להימנע מלהחליף חיתול ולהעיר את התינוק בגלל זה.

האם עלי להעיר את התינוק החולה שלי מתנומה?

שינה חיונית להחלמה. כאשר התינוק או הפעוט שלך חולים, אתם יכולים לתת לתנומות ולשנת הלילה להתארך קצת יותר מהרגיל. שיקלו להעיר את התינוק שלכם אם חלפו יותר מ-2.5-3 שעות של תנומה כדי לשמור על מתן אוכל ושתייה נאותים שכל כך חשובים בזמן מחלה.

ייתכן שתבחין שהתינוק או הפעוט שלך מתעוררים בתדירות גבוהה יותר במהלך תנומות היום ובשנת הלילה כשהם חולים. תוכלו למצוא טיפים בבלוג ובפודקסט על שינה בזמן מחלה.

אז בפעם הבאה שאתם שומעים את המשפט – לא מעירים תינוק ישן – חייכו לעצמכם, היזכרו בי ותוכלו לענות "ככלל, זה נכון אבלללללל יש מצבים שבהם נרצה להעיר תינוק ישן".

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,