מתי תינוקות ישנים לילה שלם ולמה זה חשוב?

מה קורה לנו בזמן השינה?
למה חשוב שכולנו נישן בלילה
ולמה חשוב לא פחות שהתינוקות שלנו ישנו טוב בלילה?

נכון זה נשמע קצת מובן מאליו, כי לכולנו ברור שהיינו רוצים לישון יותר ושהילדים שלנו ישנו יותר. אבל הרבה פעמים אין לנו כוח להתווכח עם המתבגר שלנו או להיכנס עכשיו לסשן של שעתיים הרדמה עם התינוק שלנו, אז נחכה שהוא יהיה ממש עייף, מאוחר יותר ואז אולי הוא ירדם יותר מהר.

טעות נוספת לחשוב היא לחשוב שמתישהו השינה של התינוקות מסתדרת. "אז לא נורא שהתינוק עכשיו לא ישן טוב אבל עוד שנה זה בטח יסתדר מעצמו. או אולי עוד שנתיים… לא נורא, אז עכשיו לא נישן עוד שנה." אבל אם התינוק שלנו היום לא ישן טוב, הסיכוי שהוא ישן טוב בעוד שלושה חודשים או חצי שנה הוא נמוך מאוד. לבעיות השינה יש נטייה טבעית להחמיר.

למה זה כל כך חשוב שאנחנו והילדים שלנו נישן שינה טובה?

אני כאן כדי להסביר לכם למה זה כל כך חשוב שהילדים שלנו וגם אנחנו עצמנו נישן שינה טובה ואיכותית וזו בכלל לא בחירה או מותרות אלא צורך בסיסי שכל תינוק נולד איתו. וכמו שלא נאפשר לתינוק שלנו לא לאכול, לא נאפשר לתינוק שלנו לא לישון רק בגלל שאנחנו חוששים לשנות לו את ההרגלים כי זה יהיה קצת קשה.
אז בגיל ניובורן השינה עדיין לא מגובשת והיא מתפרסת על פי כל היממה, אבל גם בניובורן יש הרגלי שינה טובים, ויש תינוקות ניובורן שישנו 10 שעות בלילה. כי יש להם את היכולת ואת הכלים. הם לא הרוב, אבל יש אותם וחשוב לציין זאת. כדי שלא אוטומטית נחשוב שאם אומרים ניובורן אז הם בהכרח לא ישנים. גם בגיל ניובורן תינוק זקוק לשינה איכותית וטובה בהתאם ליכולות שלו כמובן. מגיל חמישה חודשים ועד גיל ההתבגרות הילדים שלנו זקוקים לשנת לילה של בן 10 ל 12 שעות שינה. זו כמות השעות שעונה על הצרכים הפיזיולוגיים שלהם לפי מחקרים וסטטיסטיקות.

אתם כולכם יודעים לומר איך אתם מתנהגים אחרי כמה לילות עם שינה לא טובה, נכון? אתם עצבניים, קצרים, חסרי סבלנות, רגישים מידי, הכל נראה קודר ולא מסתדר, אתם עייפים נורא אבל אתם מבוגרים, נכון? לכם יש את היכולת להתעשת, לשלוט במזג שלכם, להחזיק את עצמכם קצת. יש לכם טכניקות של התמודדות עם העייפות הזאת.

ילדים ללא שינה

מה יש לילדים שלנו? הם לא יודעים לשלוט בעצבים או ברגשות שלהם כשהם עייפים. ילד שלא ישן טוב בלילה מתנהג בבוקר כמו ילד עם ADHD עם הפרעות קשב וריכוז, עם היפראקטיביות. בלא מעט פעמים עלולים לקטלג אותו בטעות ככזה.
ולכן לפני שרצים לאבחן ילד עם הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות צריך לבדוק בראש ובראשונה שהוא מקבל מספיק שעות שינה והאם השינה שלו טובה ואיכותית.

איך זה יראה אצל תינוקות?

אז ככה זה נראה אצל ילדים. איך זה יראה אצל תינוקות? ההורים יספרו שזה תינוק עם אופי, זה תינוק שיודע מה הוא רוצה, תינוק מאוד סקרן, כל דבר מעניין אותו, כל דבר מעיר אותו, השינה שלו מאוד קלה, יש לו מזג חם, זה תינוק עם טמפרמנט. לא, לא בטוח בכלל! בשביל להחליט כזאת החלטה, שזה תינוק עם "טמפרמנט" או עם "אופי", אנחנו קודם צריכים לוודא שהוא ישן בלילה וביום כמו שצריך. עד אז, אם זה לא מתקיים והתינוק לא ישן את מה שהוא צריך וזקוק לו, זה בכלל משפט לא רלוונטי להגיד. עובדתית. מחקרית. כי אולי התינוק הזה, כשהוא ישן כמו שצריך, פתאום יהיה רגוע, נינוח, פחות סקרן? ולא, לילה אחד "טוב" לא נחשב. אל תצפו לראות שינויים בהתנהגות אחרי לילה אחד שהוא ישן טוב.

אז אם לסכם את הנקודה הראשונה, אחת הסיבות החשובות לשינה טובה ואיכותית אצלנו ואצל הילדים שלנו היא הסיבה ההתנהגותית והרווחה היומיומית.

השינה היא מפתח בגדילה של הילדים

בואו נעבור לסיבה החשובה השנייה והיא שהשינה קריטית לגדילה של הילדים שלנו. ניובורן הרי מבלה מעל 60% מהיממה שלו בשינה, למה? למה מי שברא את העולם גרם לניובורן לישון מעל חצי יממה? נכון, כי ניובורן חייב את השינה הזאת כדי לגדול. כי ניובורן שלא ישן בכלל זו קטסטרופה לכולם אבל בעיקר עבורו. זה ניובורן שכל הזמן בוכה, נראה כאילו הוא נורא סובל מגזים כל הזמן
ושאף אחד לא ימכור לכם שזה בסדר. ניובורן שכל הזמן בוכה ולא ישן כל 45 דקות או שעה, צריך לעזור לו.

הרבה עבודה קורית בשינה. המערכת החיסונית מתחזקת בשינה, הורמון הגדילה, שמעודד התרבות של תאים, מופרש בשלבי השינה העמוקה וכאן החשיבות של שינה איכותית, של שינה לא מקוטעת. כשאנחנו מדברים על גדילה של תינוקות, אז בשנתיים הראשונות לחיים יש את הגדילה המהירה ביותר בחיינו. מבינים? תינוקות גדלים בשינה. אם יש תינוק בכל גיל, גם בניובורן וגם בגדולים שמתקשה לישון יש דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לו. כי כשהשינה שלנו מקוטעת או קצרה או שהתינוק שלנו מתעורר כל 20 דקות, השינה העמוקה היא זו שנפגעת והיא דווקא הכי חשובה לתהליכי הריפוי והגדילה של הגוף.

הקשר בין שינה לעלייה במשקל

סיבה חשובה נוספת לשינה היא הקשר בין שינה לבין משקל. או אם לדייק, בין מחסור בשעות שינה ובין עלייה במשקל. למה בעצם? בשינה יש לנו גם תהליכי ויסות של רמות סוכר בדם ושל הורמוני שובע ורעב, לפטין וגרלין בהתאמה.
כשאנחנו ישנים שינה מקוטעת או קצרה אנחנו מאבדים את האיזון הזה ואנחנו רעבים יותר ומשתוקקים לסוכרים ופחמימות פשוטות כי זו הדרך המהירה לגוף שלנו לקבל אנרגיה מיידית.
אז גם כמבוגרים קשה לנו לשלוט בדחפים כאלה, מי כמוני יודעת…
אבל אנחנו, עוד איכשהו יכולים להתמודד ולשלוט בדחפים האלה. מה קורה עם הילדים שלנו? ילד בגיל גן או יסודי, הרבה יותר קשה לו לשלוט בדחף ההורמונלי הזה ואין לו את המודעות הזאת. כשחסרות להם שעות שינה הם גם פחות אנרגטיים כדי לקום ולצאת לשחק בכדור או להתרוצץ.

חוסר בשעות שינה יכול להוביל לתחלואה מרובה

סיבה חשובה נוספת לשמור על שינה טובה ואיכותית היא תחלואה מרובה.

אנחנו יודעים היום ממחקרים שמחסור קבוע בשעות שינה או שינה לא איכותית מחלישה את מערכת החיסון כי למערכת החיסון אין את הזמן ואת שלבי השינה הנחוצים לה כדי להתחזק.
כשאנחנו לא ישנים כבר תקופה ברצף, אנחנו חשופים יותר, פגיעים יותר למחוללי המחלה, לוירוסים, לחיידקים, שאולי במצב תקין המערכת החיסונית שלנו הייתה בולמת מלהשתלט עלינו ונלחמת בהם אבל היא חלשה יותר ולא יכולה.
הוכחה לכך שהמערכת החיסונית מתחזקת בשינה אתם מכירים ממצבים שבהם אתם חולים. מה עושים הכי הרבה כשחולים? רוצים לישון. אנחנו ישנים יותר מהרגיל. למה? כי זה מה שהגוף שלנו צריך כדי להחלים ולהתחזק. אז איך יתכן שזו לא סיבה לכשעצמה הכי חשובה שיש כדי לתת לילדים שלנו שינה טובה או בריאות טובה במילים אחרות?
אגב מבוגרים שישנים פחות מ-7 שעות בלילה נמצאים בסיכון פי 3 לחלות בשפעת לעומת מבוגרים שישנו 8 שעות. כן, אפילו שעה אחת זה מספיק בשביל לשנות ולעשות הבדל.
אם אנחנו מדברים על תהליכי זיכרון ולמידה אז אנחנו יודעים שגיבוש החלבונים במוח שלנו לכדי זיכרון שנוכל לשלוף אותו ביום למחרת ולהשתמש בו, קורה בשלב שנת הREM, שנת החלום. התינוקות שלנו, מבלים חלק גדול מהשינה בשנת REM' הרבה יותר ממה שאנחנו המבוגרים. המבוגרים מבלים כ 20% מהשינה בשנת החלום והתינוקות 50%. למה? הסברה היא שהם לומדים המון מיומנויות בזמן כל כך קטן ובשנת הREM הם ממש חוזרים ומבצעים את המיומנויות שהם למדו אתמול וכך זוכרים למחרת להמשיך אותן. אז השינה חשובה לא רק לגדילה אלא גם להתפתחות. אנחנו יכולים לראות תינוקות שלא ישנים טוב במשך תקופה ממושכת אז אין להם סבלנות למוצקים או ללמידה חדשה כי הם פשוט עייפים נורא.

אז עברנו כאן רק על חלק מהסיבות להילחם על השינה שלנו ושל הילדים שלנו. יש עוד המון סיבות חשובות וטובות ולכן אני מעודדת אתכם להתעקש על כמות השינה ועל איכות השינה של הילדים שלכם בכל גיל מניובורן ועד למבוגרים שבינינו.

יש לכם את הכוח לעשות את זה כי אתם ההורים שלהם ואתם מחליטים גם אם זה כרוך בשינוי הרגלים, בקושי או בבכי. אם החלטתם שזה מה שנכון עבורם בריאותית. אז זה מה שאתם תעשו. למי מכם שלא יודע איך להתחיל או איך להתמיד או איך לעשות את זה נכון או איך לעשות את זה מותאם לגיל או חושש לפגוע רגשית בילד שלו מוזמן להיעזר בקורסים, בהדרכות ובתוכניות הליווי שלי. לחיי השינה שלכם.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,