סדר יום מומלץ לגיל 4-8 שבועות (ניובורן)

השבועות הראשונים האלה של טיפול בניובורן שלכם (ובעצמך) מלאים בהרבה אהבה ולמידה. חלק עצום מהיום של בן החודש שלך מלא בהאכלה, קקי/פיפי ושינה. אני רוצה לחלוק אתך כמה שאלות נפוצות שאני מקבלת על סדר יום ושינה בגיל חודש.

יקיריי, כשאתם קוראים את זה, אני רוצה שתשמעו את זה: אני יודעת שהשבועות הראשונים האלה יכולים להיות מתישים. כשאני מדברת על לוח שינה של בן חודש, אני רוצה שתבינו את העיקרון הבא: שיגרה גמישה במקום לא לוח זמנים נוקשה. אנחנו רוצים לפגוש את התינוק שלכם בדיוק במקום שבו הוא נמצא מבחינה התפתחותית. 

מה הם חלונות הערות המומלצים לניובורן בן חודש?

חלון ערות הוא משך הזמן שהתינוק שלך ער בין תנומה אחת לאחרת. לאחר חודש, אנו מתחילים לראות חלונות ערות שנמשכים בסביבות 50-90 דקות. חלונות הערות בגיל 4 שבועות יהיו קרובים יותר ל-50-70 דקות ובגיל 8 שבועות הם עשויים להיות קרובים יותר ל-60-90. בדרך כלל, אנו רואים שלתינוקות יש חלונות ערות קצרים יותר בבוקר וחלונות ערות ארוכים יותר לפני השינה, ככל שהיום מתקדם.

בגיל חודש, חלונות הערות הם רק קו מנחה אחד, במקביל אליהם, אנחנו מתחשבים בסימני עייפות. מהם סימני עייפות? אלו סימנים שהתינוק שלך משתמש בהם כשהוא עייף ומוכן לנמנום. כשהתינוק שלך יהיה מוכן לשינה, עייף מספיק אבל לא עייף מדי, תוכלי לשים לב לפיהוקים, שפשוף העיניים, מבט זגוגיתי, גבות ורודות

מהו לוח זמנים לדוגמה לילד בן חודש?

היום של בן החודש שלך עשוי להיראות בערך כך:

כל שעה ורבע תופיע תנומה ובין לבין, בזמן הערות, האכלות מיד לאחר כל התעוררות, ובכל 2.5 בערך בהתאם לסימני רעב. 

שינה, אוכל, שינה, אוכל, שינה אוכל. ככה זה נראה.

אני בכוונה לא רושמת לכם שעות, זו רק דוגמה, שלד. זה לא לוח זמנים שצריך לעקוב אחריו על הדקה. התינוקות שלנו לא רובוטיים והם צריכים שנהיה גמישים.

מהן אבני דרך התפתחותיות לילד בן חודש?

כשאנחנו מדברים על אבני דרך, זכרו שחלק מהתינוקות מגיעים אליהם מוקדם יותר ולתינוקות אחרים לוקח קצת יותר זמן. אבני דרך (מה שנקרא גם "קפיצת גדילה") קורות בתוך טווח של זמנים ובבקשה בבקשה מכם, אנחנו לא הולכים להשוות את התינוק המתוק שלכם לתינוק בבית הסמוך. אם יש לכם שאלות כלשהן לגבי ההתפתחות של בן החודש שלך, פנו לרופא הילדים שלכם או לטיפת החלב שלכם.

הנה כמה דברים שאתם עשויים להתחיל לראות את התינוק שלכם עושה החודש:

מביא את ידיו אל פניו

מתחיל לעקוב בעיניו אחר אובייקט זז

מרים את ראשו מהמשטח לזמן קצר

מגיב לרעשים חזקים

אוחז בחפצים ביד לזמן קצר

איך אני משחקת עם תינוק בן חודש?

מתי בכלל אני אמורה ךשחק איתו אם גם ככה בקושי הוא ער שעה ובשעה הזאת הוא אוכל כל הזמן? ברור, זה יכול להרגיש כאילו ההאכלות תופסות את רוב זמן הערות. אני בקשת להבהיר, אתם לא צריכים "לעייף" את הניובורן שלכם בזמן הערות שלו. אתם לא צריכים לעבוד בזה! תינוקות מתעייפים מעצם היותם תינוקות. אתם הדבר הכי מעניין בעולם שלהם והם מאוד אוהבים את האינטראקציה אתכם פנים אל מול פנים ויכולים ללמוד כל כך הרבה מכם כשאתם מדברים, מחזיקים ומביטים בפנים הקטנות והמתוקות שלהם. אז תבטלו שנייה את החוג שחייה. תעשו משהו עבור שניכם בלי לחץ או זמנים נוקשים.

איך אני גורמת לילד שלי בן חודש לישון?

אנחנו אוהבים לחשוב שתינוקות פשוט ישנו כשהם יהיו עייפים ושהשינה באה באופן טבעי לתינוקות שזה עתה נולדו. האמת היא שלפעמים אנחנו צריכים לעזור לתינוקות שלנו לחבר מחזורי שינה ולהירדם בקלות. החוכמה היא לדעת לעשות את זה באופן שמותאם לגיל ולשלב ההתפתחותי של הניובורן. אם תרצו את הליווי שלי, תוכנית הניובורן שלי תעזור לכם להכין את הימים והלילות שלכם להצלחה, ללמוד לקרוא את הסימנים של תינוקך, להרגיע תינוק בוכה ועצבני, להאריך את השינה ועוד הרבה יותר. 

מה נחשב תנומה טובה לתינוק בן חודש?

בגיל חודש, זה נורמלי ותקין שתנומות נמשכות בין 20 דקות ל-120 דקות. 

אני יודעת שבטח שמעתם את המשפט "לעולם אל תעיר תינוק ישן". אבל, אם הבייבי שלך מנמנם כבר שעתיים ברצף, אנחנו כן רוצים להעיר אותו ולהציע האכלה. תעדוף קלוריות בשעות היום עוזר לתינוקות להישאר בעקומת הגדילה שלהם ולהתחיל לעבוד על קטע שינה ארוך יותר בלילה.

כמה שינה בסך הכל תינוק בן חודש צריך לישון?

במקום לדאוג לגבי מספר השעות המושלם, אנחנו הולכים לעקוב אחר הצרכים של התינוק שלך. הנה כמה קווים מנחים לשאוף אליהם:

אנחנו לא מתכוונים לתת לאף תנומת יום אחת להימשך יותר משעתיים, כי אנחנו לא רוצים לדלג על ארוחת יום.

נרצה לשאוף לחלונות ערות בסביבות 50-90 דקות, בין תנומה לתנומה.

מתי זמן ההרדמה ללילה לתינוק בן חודש?

אני אוהבת שעת שינה בין 19:00 ל-20:00, אבל חלק מבני החודש מצליחים טוב יותר עם תנומה קטנה בערך בשעה הזו ושעת הרדמת לילה מאוחרת יותר (21:00-22:00). מוטלת עליכם המשימה לבצע ניסוי וטעייה עד שתמצאו את מה שעובד הכי טוב לתינוק שלכם. 

האם יש בעיות שינה בגיל חודש?

הנה התופעות השכיחות יותר שיכולות להופיע בגיל חודש

בלבול יום-לילה: כאשר יילודים מגיעים הביתה לראשונה, הם יכולים לפעמים לחוות בלבול בין היום והלילה כלומר, הם רוצים לישון כל היום ולהיות ערים כל הלילה. אני יודעת שזה יכול להיות מתיש עבור הורים טריים אבל זה לא יימשך לנצח. בדרך כלל המצב הזה יחלוף בתוך 1-2 חודשים, כשהתינוק יתחיל להפריש מלטונין (הורמון שינה) בכמות טובה שתעזור לו לישון בלילה ולהיות ער ביום.

תינוק שמנשנש כל היום ולא אוכל ארוחות מלאות: כשהתינוק שלך מנשנש כל היום, זה יכול להפוך את הלילות למסובכים. זה נכון שאנחנו רוצים להגיב לסימני רעב אבל במקביל לכך, נשאף לכוון להאכלות בערך כל 2-2.5 שעות במהלך היום כדי לעזור לתינוקך לקבל האכלה טובה ומלאה במקום לנשנש.

תינוק שזז ומשמיע קולות ובכי מתוך שינה: יילודים יכולים להיות ממש פעילים בשנתם. לחייך, לבכות, לזוז. לפעמים, אנחנו בטעות עלולים לחשוב שהם ערים, להרים אותם ולהוציא אותם מהמיטה כשלמעשה, הם ישנו! כן, אני אומרת שאנחנו עלולים להעיר את התינוקות שלנו בלי כוונה. אנחנו רואים אותם זזים או אפילו עושים רעש ומניחים שהם ערים, בזמן שהם באמת ישנים.

מה צריך ללבוש לשינה?

זה תלוי בטמפרטורה של הבית ובמזג האוויר. התחממות יתר עלולה להיות מסוכנת ומצד שני, תינוקות שקר להם פשוט לא ישנים טוב. אנו רוצים שהתינוק שלך יהיה בטמפרטורה נוחה ומעט קרירה. תדמיינו את הטמפרטורה שיש במערה. זה מה שאנחנו רוצים להשיג. אז איך תלבישו? תינוקות מעל גיל חודש אנחנו מלבישים ללילה בדיוק כפי שאנחנו מתלבשים בעצמינו ללילה עם אותן שכבות (כולל השמיכה). 

ובשורה התחתונה – פשוט תניחו יד על התינוק שלכם ותיגעו בו. אם חם לו, תורידו שכבה. אם קר לו, תוסיפו.

מתי תינוקות מתחילים לישון כל הלילה?

אני יודעת שאתם רוצים לשמוע גיל ספציפי שבו תינוקות מתחילים לישון כל הלילה. אבל, האמת היא שזה שונה עבור כל תינוק. יש תינוקות שצריכים להכניס את הקלוריות האלה בלילה ולהתעורר הרבה יותר מוקדם בגיל חודש. יחד עם זאת, אנחנו ודעים שיש תינוקות בני חודש, שלא יתעוררו כל הלילה בשביל אוכל. כל תינוק הוא שונה ושני המצבים תקינים. 

אחרי שאמרנו את כל זה, אתם רוצים לוודא שנתתם לאפרוח המתוק שלכם את התשתית, את היסודות הטובים ביותר לשינה טובה ואיכותית, כדי שיוכל לעזור לעצמו בשנייה שהוא יהיה בשל לכך מבחינה התפתחותית ולהאריך את השינה הרציפה שלו.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,