סדר יום מומלץ לגיל 8-11 שבועות (ניובורן)

התינוק המתוק שלכם הגיע לגיל חודשיים ושניכם כבר למדתם כל כך הרבה אחד על השני. כן, ההורמונים עדיין משתוללים ואנחנו מטורללות, עוד לא הפנמנו מה קרה כאן בחודשיים האחרונים, זה יגיע בהמשך הדרך. היום נתמקד בסדר היום של גיל חודשיים ונסה לענות על השאלות הנפוצות ביותר ששואלים אותי הורים לתינוקות בגיל 8, 9, 10 ו-11 שבועות.

ראשית, כשזה מגיע לשינה והאכלה, המוטו שלי הוא "שגרה גמישה ולא לוח זמנים נוקשה". אנחנו רוצים להיות גמישים ולהסתכל על חלונות שינה וערות ולדעת לקרוא את הסימנים שהינוק מראה לנו, במקום להסתכל על השעון ולהגיד אה, 9 בבוקר? הוא צריך לישון עכשיו. אז אנחנו לא הולכים לפי שעון מדוייק או לוח זמנים, אנחנו הולכים לפי סימני עייפות ורעב ולפי מעגלים של שינה וערות.

מהם חלונות הערות של גיל חודשיים?

חלון הערות של תינוק הוא פשוט כמה זמן הוא ער בין תנומות. חלון הערות מבוסס על מנגנון ביולוגי שבו ככל שהתינוק ער, ככה הוא מוציא אנרגיה וצובר עייפות. חלונות הערות הללו מבוססים על סטטיסטיקות שנעשו בקרב המוני תינוקות בחתך הגיל הזה. אם כן, חלון הערות של גיל חודשיים הוא 60-90 דקות. וואו. זה חתיכת טווח זמנים גדול. נכון. אמרנו, זה תינוק, לא רובוט. יש גמישות ואני כבר אתן לכם את הכללים להתנהל בתוך הגמישות הזאת.

אז כאשר התינוקות קרובים יותר לגיל 8 שבועות, חלונות הערות שלהם יהיו בטווח הקצר יותר של טווח זה, כלומר, יותר לכיוון ה60 דקות. כאשר התינוק בן 11 שבועות, חלונות הערות יתארכו ויהיו בקצה הארוך יותר של הטווח. כלומר, קרובים יותר ל90 דקות.
עוד כלל שמאפיין את סדר היום, הוא שחלונות הערות של התינוק שלנו מתארכים ככל שהיום מתקדם. כלומר, בבוקר, הם מתעייפים מהר יותר, ואני אראה חלון ערות קצר, ואילו בערב יופיע חלון ערות ארוך, אפילו ארוך במיוחד, כי אל תשכחו שיש לנו את השעות המכושפות בניובורן. אז אנחנו אפילו יכולים לראות חלון ערות בערב מוגזם שמוביל לעייפות יתר והתינוק שלנו יוצא מאיזון. אם תרצו להרחיב את הידע לגבי השעות המכושפות של הניובורן, תוכלו למצוא אותו בפרק הפודקסט שלי שנקרא "השעות המכושפות של הניובורן".

נקודה שחשוב מאוד להבין היא שחלונות הערות הם רק כלי שיעזור לכם. יהיו מצבים שחלון הערות יחלוף ואתם לא תראו סימני עייפות על התינוק שלכם. אז בניגוד לגיל גדול יותר, כאן, בגיל הניובורן, אנחנו מחפשים אחר סימני עייפות ולא רק אחר חלון הערות.

סדר יום לדוגמא לתינוק בן חודשיים

פעילותשעה
התעוררות והאכלה6:30
תנומה7:30-9:30
האכלה9:30
תנומה10:35-11:05
האכלה11:45
תנומה12:20-13:40
האכלה14:40
תנומה15:00-16:30
האכלה17:00
תנומה17:45-18:45
האכלה19:45
שעת השינה20:15

שימו לב לדברים חשובים:

  1. זו רק דוגמה לאופן שבו יום יכול להקיים אני ממש אוסרת עליכם לנסות ולקיים את סדר היום הזה במדוייק. אני כתבתי אותו כדי שנוכל לנתח אותו, להבין את העקרונות שלו ולייצר איזשהו סדר מינימלי בתוך הכאוס הזה שנקרא ניובורן. אתם תתאימו את סדר היום שלכם לפי שעת ההתעוררות של התיוק הספציפי שלכם ולפי אורך התנומות שלו. כי תנומות היום בניובורן יכולות להיות 20 דקות וזה תקין ויכולות להיות שעתיים וזה תקין.
  2. סדר היום הזה מייצג מצב שבו מתחילים את היום מחלון ערות של 60 דקות ומשם מוסיפים לכל חלון ערות עוד 5 דקות בערך ככל שמתקדמים עם היום כשחלון הערות הארוך ביותר הוא כמובן לפני שנת הלילה.
    העיקרון המנחה השני הוא שכל 2-3 שעות בערך מגיעה האכלה תוך התחשבות בסימני רעב ושובע.

כמה זמן תינוק בן חודשיים צריך לישון?

שאלה שאני מקבלת כל הזמן ותמיד מתכווצת לפני שאני עונה, אבל בכל זאת, אתן את הקווים המנחים שלי ואני שוב מבקשת, זה כלי שבא לעזור לכם, אבל אתם חייבים להפעיל שיקול דעת ולהיות גמישים עם התינוק שלכם. אז הנה כמה כללי אצבע:

  1. אל תתנו לאף תנומה אחת להימשך יותר משעתיים. כשהשינה נמשכת מעל שעתיים התינוק ככל הנראה יפספס ארוחה. וכשהוא מפספס ארוחה, זה יגרום לו להתעורר ולאכול יותר בלילה
  2. אל תתנו ללילה של תינוקכם להימשך יותר מ-12-12.5 שעות. כן, בגיל חודשיים ממש תדאגו אחרי 12.5 שעות שנת לילה (גם אם היא לא רציפה) להתחיל את היום, כדי להתחיל ולסנכרן את השעון הביולוגי שלו לשינה בלילה וערות ביום.

מתי נרדים ללילה?

אין לזה תשובה אוניברסלית. יש תינוקות בני חודשיים שמסתדרים הכי טוב עם שעת שינה בין השעות 19:00-20:00. כשמושכים אותם אחרי 20:00, התינוקות האלה מתחילים להיות בררנים ועייפים יתר על המידה. מצד שני, יש לא מעט תינוקות בני חודשיים שצריכים תנומה קצרה בסביבות 19:00 וזמן הרדמה ללילה יהיה בין 20:00 ל-22:00. הכל עניין של למצוא מה מתאים לתינוק שלך. כן, משש ניסוי וטעייה. אמרנו גמישות ואמרנו, אתם תתנסו, כי אתם מכירים את התינוק שלכם הכי טוב. תבדקו מה עובד לכם יותר. 2 האופציות תקינות. שני המקרים תקינים.

וכאן אני רוצה להתייחס לעצה מטופשת שהורים מקבלים מיועצות שינה, עצה לא פחות ממזעזעת שעלולה להביא אמא ממש לכדי דיכאון. יש המלצה כזאת שבה אומרים לכם החל משעה 18:00 או 19:00 בערב להיכנס עם התינוק שלכם לחדר חשוך ולא לצאת מהחדר הזה עד שהוא נרדם. אם אתן קוראות את המילים האלה ואתן בעצמכן נותנות את ההמלצה הזאת, אני רוצה לומר לכן, שאתן מדברות שטויות וההמלצה הזאת הרסנית ואני אסביר. תינוק ניובורן יכול ללכת לישון גם בשעה 22:00 וזה יהיה תקין. האמא חושבת שזה לא תקין ומשעה 19 היא נכנסת איתו לחדר חשוך ויחד הם עוברים מדורי גיהנום של תסכול שלא חולף, כי אין כאן למידה. זה ניובורן. הוא תלוי בהפרשת מלטונין ובצבירת עייפות. אין לכם שליטה על זה, כי הפרשת המלטונין רק מתחילה להתגבש בגיל הזה. ולכן, זו המלצה שגוזרת על האם והתינוק גזר דין של 3 שעות בחדר חשוך, של תסכול תהומי וחוסר הבנה מה לא בסדר בתינוק שלי ולמה הוא לא נרדם ויותר גרוע מזה, למה אין התקדמות ככל שחולפים הימים? אז אם שמעתן את העצה הזאת אני כאן כדי לומר לכן שהיא אחת מעצות פח הזבל, החסרות כל הגיון וביסוס ביולוגי. זה מה שקורה כשיש יותר מידי גופי מידע לא מוסמכים שמייעצים.

כמה תנומות יום צריך בן חודשיים?

אין מספר מוגדר של תנומות יום שיעבדו לתינוק בן חודשיים. הנה הסיבה: במהלך החודשים הראשונים הללו, זה נורמלי לראות תנומות נמשכות בין 20 דקות ל-120 דקות.

 אני יודעת, זה טווח רחב, אבל תנומות קצרות הן תופעה נורמלית, תקינה ומתאימה מבחינה התפתחותית בגיל הזה. ולכן, למרות שתינוקות בני חודשיים בדרך כלל יעשו 4-6 תנומות ביום, דעו שמספר התנומות ישתנה בכל יום בהתאם לאורך התנומות.

בטח שמעת שאסור להעיר תינוק ישן, אבל זה הזמן שבו אני אעודד אותך להמשיך ולעשות את זה. תינוקות זקוקים לזמן הערות החשוב הזה מכמה סיבות: כדי להבטיח שהם יקבלו את מספר הקלוריות שהם צריכים במהלך היום, כדי לעזור להם למנוע בלבול של יום ולילה וכדי לעבוד על שעות שינה ארוכות יותר בלילה.

למה בן החודשיים שלי עושה תנומות קצרות?

תינוקות רבים בני חודשיים פשוט אינם מוכנים מבחינה התפתחותית לתנומות ארוכות באופן עקבי. אבל יש עוד כמה גורמים לתנומות קצרות לילדים בני חודשיים שעליהם דווקא יש לנו שליטה ואנחנו צריכים לדאוג להם כמו: הגעה לעייפות יתר, או להפך – הנחתי לישון אותו כשהוא לא עייף מספיק, רעב, סביבת שינה באור וברעש. סיבה נוספת ונפוצה יכולה להיות שהתניובורן שלי העיר את עצמו מתוך שלב השינה הפעילה או מרפלקס המורו והידיים הקופצות שלו.

מהן אבני דרך התפתחותיות לילד בן חודשיים?

אז בגיל חודשיים התינוק שלך עשוי להתחיל להזיז את הראש קדימה ואחורה בזמן שכיבה על הגב, להחזיק את הראש ל2 שניות בזמן שכיבה על הבטן, לבכות כדי לדרוש תשומת לב, לחייך כשהוא שומע את הקול שלך, להשמיע קולות כמו צווחות או גרגורים, לתפוס את הרגליים או לבהות בידיים של עצמו.

זה מאוד מרגש כהורה לראות את התינוק שלך לומד דברים חדשים! אבני דרך התפתחותיות הן לא דד-ליין שהתינוק שלך צריך לעמוד בו. אבני דרך התפתחותיות מבוססות על טווחים, וכל תינוק הוא שונה. אם התינוק של אחותך התחיל לחייך בגיל 8 שבועות, אבל התינוק שלך לא, אין צורך להיכנס לפאניקה. החיוך היפה הראשון הזה יכול להיות בעוד יומיים! אם יש לך חששות לגבי הגעתו של תינוקך לאבני הדרך שלו, תוכלי להתייעץ על כך עם אחות טיפת החלב שלך או עם רופא הילדים שלך. בשום שלב אל תתייעצי לגבי הנושא הזה ברשתות החברתיות כי לתשובות שם לא תהיה שום משמעות מקצועית וזה לא יקדם אותך לשום מקום.

מהן הפעילויות לתינוקות בני חודשיים?

כעת, כשחלונות הערות התרחבו קצת, יש יותר זמן למשחק. בגיל חודשיים אפשר לשחק הכל – לעשות פרצופים מצחיקים, לצאת לטיול או להסתכל בספרי תינוקות עם בן 10 שבועות. אין צורך בפעילויות מסובכות! תעשו לי ולכם טובה, אל תעבדו בלעייף אותו כי הוא לא ישן. תעזרו לו לישון בזמן על פי הכללים לשינה טובה. תינוקות מתעייפים מעצם היותם מתפתחים ולומדים את העולם. אם תעבדו בלעייף אותם, לא רק שתעייפו את עצמכם כהורים לניובורן, אתם תביאו אותם למצב של עייפות יתר ותקבלו תינוק עצבני עוד יותר. תפתרו לו את בעיית השינה במקום להביא אותו עוד יותר למצבי קיצון. אם אתם לא יודעים איך לעזור לניובורן שלכם לישון טוב יותר, אני מלמדת על כך באופן מפורט מאוד בתוכנית הליווי שלי לניובורן.

למה בן החודשיים שלי לא מפסיק לבכות?

זה יכול להיות כל כך נפוץ ונורמלי לראות עלייה בבכי ובאי נוחות בסביבות גיל 6-8 שבועות בעיקר בשעות אחר הצהריים המאוחרות או שעות הערב המוקדמות. אוטומטית קופצת לכם הראש המילה "גזים" או "קוליק". אבל ברוב המקרים, כשאין "אבחנה" ברורה וחד משמעית מאנשי מקצוע, אני קוראת לשעות האלה "השעות המכושפות". אם תרצו להרחיב בנושא השעות המכושפות, תמצאו פרק בפודקסט שלי שנקרא "שינה זה לחלשים" בפרק שנקרא "השעות המכושפות של הניובורן".

אם הבכי ואי הנוחות מפוזרים על פני כל היממה ואתם מתרשמים שלתינוק שלכם יש בעייה פיזית שמציקה לו, תשאלו את עצמכם 3 שאלות עיקריות:
1. האם התינוק שלי עייף? תוכלו לגלות את זה על פי הבנה של חלונות הערות התואמים לגיל של התינוק שלכם (מידע נוסף בפודקסט שלי ובבלוג). במילים אחרות, האם התינוק שלי עבר כבר את חלון הערות שמתאים לגיל שלו והוא נמצא בעייפות יתר שגורמת לוו להתנהג ככה?
2. האם התינוק שלי רעב? האם האכלתי את התינוק שלי בשעתיים וחצי שלוש השעות האחרונות? האם יש סימני רעב?
3. האם התינוק שלי סובל מבעיה פיזית? האם שללנו ריפלוקס? רגישות לחלב? מחלה? אם יש ספק, תמיד תתייעצו עם רופא הילדים שלכם.

תינוק בן חודשיים שלא מצליח לישון

כאשר תינוקות נלחמים בשינה, זה בדרך כלל תוצאה של עייפות יתר או גירוי יתר. אני באמת לא יכולה לומר זאת מספיק, תשמרו ותעקבו אחרי חלונות הערות שמתאימים לגיל של התינוק שלכם. זה נע בין 60 ל90 דקות בגיל הזה כשאנחנו לוקחים בחשבון ומסתכלים גם על סימני עייפות.

התינוק שלי בן חודשיים וישן יותר מידי

בדרך כלל, תינוקות לא ישנים יותר ממה שהם צריכים במהלך 24 שעות. ייתכן שבני חודשיים עדיין חווים בלבול בין יום ללילה, שבדרך כלל מסתדר במהלך החודש הזה. התופעה הזו נובעת מכך שהורמון השינה, המלטונין, עדיין לא מיוצר ומופרש בכמות מספקת בגיל הזה, אבל ממש בסביבות גיל חודשיים שלושה אנחנו כבר נראה את השינה העיקרית עוברת לכיוון הליהל וזה כמובן סימן לכך שהמלטונין שלנו כבר מופרש. אז תחזיקו עוד קצת מעמד. יחד עם זאת, אם אתם סבורים כי התינוק שלכם ישן הרבה יותר מהרגיל, קשה להעיר אותו, נראה רדום, או שיש לכם חששות אחרים, אני מפצירה בכם להתייעץ עם רופא הילדים שלכם.

כמה תינוק בן חודשיים צריך לאכול?

בגיל חודשיים, אנו רוצים להציע האכלות מלאות כל 2-3 שעות לפי סימני רעב. הנה כמה סימנים שאתם עשויים לראות כאשר התינוק שלכם שבע (ייתכן שלא תראו את כל הסימנים האלה בכל פעם)

הידיים רפויות ופתוחות, לא סגורות באגרופים.

התינוק מרוצה בסוף ההאכלה ומסוגל לעבור 2-3 שעות לפני ההאכלה הבאה.

הערה חשובה: כמות הקלוריות שילד בן חודשיים צריך משתנה מתינוק לתינוק. המדד הטוב ביותר לכך שהתינוק שלכם אוכל כמו שצריך הוא הצמיחה על פי עקומת הגדילה שלו במעקבי טיפת חלב. בכל שאלה או חשש שהתינוק שלכם לא אוכל מספיק, תתייעצו עם אחות טיפת החלב שלכם או עם רופא הילדים.

כמה זמן ילד בן חודשיים צריך לישון בלילה בלי לקום לאכול?

אין "צריך". חלק מהתינוקות בני חודשיים עדיין מתעוררים לאכול בערך כל 3 שעות במהלך הלילה, בעוד שאחרים יכולים למשוך הרבה יותר. כמה זמן התינוק שלך יכול לעבור בלי לאכול בלילה תלוי בכמה גורמים: הגדילה וההתפתחות האישית שלו, טכניקות לשינה טובה ובריאה וזמן התרגול של אותן טכניקות.

אם התינוק שומר על עקומת הגדילה שלו ואין סיבה רפואית להעיר באופן מכוון כדי להאכיל בלילה, אתם לא צריכים להעיר את התינוק הישן שלכם בכוונה רק כדי שיאכל. אם קיבלתם הנחייה מאחות טיפת החלב שלכם או מהרופא להעיר את התינוק כדי להאכיל אותו, אז זה כמובן בדיוק מה שתעשו.

אם התינוק שלכם לא ישן פרק שינה ארוך בלילה, יכול להיות שזה פשוט בגלל שהתינוק שלכם עדיין לא מוכן מבחינה התפתחותית. עם זאת, אתם יכולים לתרגל אסטרטגיות שינה בריאות שיעזרו לכם להתקדם אל עבר שינה מגובשת יותר. אם אתם לא יודעים מהי הדרך לשם, או מבולבלים מעומס המידע ברשתות, אני מזמינה אתכם אל תוכנית הליווי שלי לניובורן, בה תקבלו רק מידע שנסמך על מדע ומחקר בליווי של אחיות מוסמכות מומחיות בהתפתחות תינוקות ובשנת תינוקות.

האם תינוק בן חודשיים יכול לישון על הבטן?

אין להניח ניובורן על הבטן כדי לישון. יש להשכיב תינוקות על הגב כדי לישון במשך שנים עשר החודשים הראשונים. ברגע שתינוק למד להתגלגל מהגב לבטן, כמובן שכבר אין לנו שליטה על זה והם ישנו על הבטן. שימו לב: תינוק שישן על הבטן לא יהיה בתוך שמיכת עיטוף!!!.

אבל ככלל, תמיד תשכיבו את התינוק שלכם על הגב קודם ותאפשרו לו להתהפך בעצמו. לרוב בגיל חודשיים התינוקות עוד לא למדו להתהפך, אם התינוק הנינג'ה שלכם בכל זאת הצליח, זה ממש ממש ממש הזמן לצאת משמיכת העיטוף ולהיפרד ממנה לשלום.

איך לגרום לתינוק בן חודשיים לישון בעריסה?

בתור התחלה, נסו לתרגל תנומה אחת בכל יום בעריסה. תפעלו לפי חלונות ערות וזיהוי סימני עייפות כדי להניח אותו במיטה לפני שהוא מגיע עצבני ובעייפות יתר. תנו להם ולעצמכם זמן חסד. זה ניובורן! ללמד ניובורן הרגלי שינה בריאים זה תהליך שלוקח זמן, סבלנות והמון המון תרגול.

מתי תינוקות מתחילים לישון לילה שלם?

כל תינוק הוא שונה. יש תינוקות שמתחילים לישון כל הלילה כבר בגיל 10-12 שבועות, אבל אחרים עשויים שלא לישון כל הלילה עד גיל הרבה יותר מאוחר. זה לא אומר שאנחנו יושבים על הגדר ומקבלים את זה בהכנעה. אם התינוק שלך עצבני רוב היום ואת מתרשמת שהוא לא ישן כמו שצריך, יש המון דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לו ולשפר את השינה שלו.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,