סדר יום מומלץ לניובורן 0-4 שבועות

סדר יום ניובורן עד 4 שבועותבין אם כבר יש לכם ניובורן בן כמה ימים או בין אם אתם מחכים לבואו של התינוק החדש שלכם, אני כל כך שמחה שאתם כאן, שיהיה בשעה טובה ובמזל טוב. כאן אענה על כל השאלות שלכם לגבי לוחות זמנים לשינה של יילודים (מלידה ועד גיל חודש) ואתן כמה טיפים כיצד לקבל שינה טובה.

למה יילודים ישנים כל כך הרבה?

יילודים צריכים הרבה מאוד שינה כי המוח והגוף שלהם גדלים במהירות. כשהתינוק שלכם ישן, המוח שלו עובד בחריצות. המוח לא נח בשינה! המוח שלו יוצר קשרים חדשים. שינה היא גם זמן לצמיחה גופנית של הניובורן שלכם. כל השינה הזו כל כך חשובה והכרחית להתפתחות הפיזית, הנפשית והרגשית של הבייבי הקטן שלכם.

כמה שעות ישנים יילודים?

בחודשים הראשונים הללו, באופן אידיאלי ילודים ישנים לפחות 14-17 שעות שינה בפרק זמן של 24 שעות. שעות השינה הללו הן בדרך כלל מפוזרות על פני כל היממה בחלקים קטנים ולא במתיחות ארוכות של שעות רצופות.

אתם חייבים להבין: מספר השעות שהיילוד שלכם ישן זה לא משהו שאתם יכולים לשלוט בו. אז במקום לדאוג לגבי המספר המושלם של שעות שינה, בואו נתמקד בדברים שאתם דווקא כן יכולים לשלוט בהם.

כל כמה זמן להשכיב לישון?

בניובורן אנחנו נרצה לכוון לחלונות ערות של 35-60 עבור אלה שמתחת לגיל 4 שבועות. כלומר, נניח אותם במיטה שלהם בכל 35-60 דקות. כן, אני יודעת, זה נשמע מטורף, אבל אלו הצרכים הביולוגים של הניובורן שלכם.

כל כמה זמן להאכיל?

הציעו האכלה בשעות היום כל 2-3 שעות, לפי סימני רעב. שימו לב, לפעמים, ייתכנו מקרים בהם תצטרכו להעיר את התינוק שלכם כדי לוודא שהוא מקבל את הקלוריות שהוא צריך.

אם הניובורן שלכם ישן בלילה כמה שעות ברצף (4-5 שעות ואפילו יותר), יש לכם מזל, זה כמובן לא הרוב, אבל אם רופא הילדים שלכם לא אמר לכם להעיר את התינוק שלכם במכוון על מנת להאכיל אותו, אתם יכולים להנו ולאפשר לו ולכם לישון. אין סיבה להעיר תינוק לאוכל אלא אם ניתנה הנחייה מפורשת מהרופא במקרים של מצבים רפואיים מסויימים.

למה לצפות בשבועות הראשונים עם הניובורן שלי?

לא משנה אם זו הלידה הראשונה, השנייה או החמישית שלכם, אתם עלולים למצוא את עצמכם שואלים "זה נורמלי?" הרבה יותר ממה שחשבתם שתשאלו. החל מהצבעים של הקקי שמשתנים (צהוב, ירוק וחום יכולים כולם להיות נורמליים!) ועד לשאלות כמו "האם אי פעם נישן שוב?" הכל נראה כיאוטי. אני רוצה להבטיח לכם, שככל שיחלוף הזמן ותכירו אותו יותר לעומק, התחושות האלה יחלפו.

הניובורן עשויים להיות ערים בסך הכל רק 6-10 שעות בפרק זמן של 24 שעות (רוב זמן הערות הזה הוא האכלה והחתלה)

תנומות קצרות יכולות להיות נפוצות עבור ילודים, אפילו תנומה של 20 דקות יכולה להופיע, אבל אתם יכולים לנסות להאריך תנומות או להשתמש באסטרטגיות שיעזרו להאריך את התנומות האלה.

דפוסיי האכלה ושינה יכולים (וכנראה ייראו) אחרת בכל יום.

תינוקות רבים חווים בלבול יום-לילה, מצב שבו הם רוצים לישון רוב היום אבל מתעוררים לעתים קרובות יותר בלילה, זה הגיוני בחודשיים-שלושה הראשונים לחיים וזה בגלל שמנגנון הפרשת הורמון השינה, המלטונין שלהם, עדיין לא בשל מספיק. כשזה יקרה, המלטונים יופרש בלילה ותראו יותר שינה בלילה ופחות ביום.

יילודים פעילים מאוד בשנתם. זה עשוי להיראות כאילו הם ערים כשהם למעשה עדיין ישנים! אתם יכולים לראות את התינוק שלכם זז באי נוחות במיטה, משמיע קולות, אתם בטוחים שזהו, שהוא התעורר. למעשה, ייתכן מאוד שהוא ישן וחולם. אז כדי לא להרוס לו את השינה, תמתינו שנייה ותבחנו האם הוא עם עיניים פקוחות? האם הוא ער לחלוטין? אם כן, סיימו את השינה והרימו אותו. אבל אם הוא עם עיניים עצומות, עמדו כמה דקות מהצד מבלי להפריע לו, כשזה יחלוף הוא ימשיך את השינה שלו. למעשה הוא עדיין ישן ולא חווה איזושהי מצוקה.

זה נורמלי לגמרי להרגיש שכל היום אתם סביב האכלות ושינה ואם אתה מרגישים שקשה לכם ושאתם צריכים הדרכה וליווי לגבי איך להטמיע את הרגלי השינה הבריאים והטובים ביותר ולהאריך פרקי שינה כבר בגיל הניובורן כדי להימנע מבעיות שינה בהמשך הדרך, יש לי את התוכנית עבורכם שנקראית לישון מהרגע הראשון והיא מתאימה בדיוק לגיל הזה. 

איפה הבייבי שלי צריך לישון במהלך היום?

ההנחיות הרשמיות של משרד הבריאות לגבי שינה בטוחה אומרות כי יש להרדים תינוקות תמיד על הגב. אם אתם הורים חדשים חשוב ביותר שתכירו את כל ההנחיות לשינה בטוחה למניעת מוות בעריסה, אני שמה לכם קישור כאן

זה אומר שאני לא יכולה להתכרבל עם התינוק שלי? ברור שלא! לפעמים זו עשויה להיות הדרך היחידה לגרום לתינוק שלך לישון. אבל, אם התינוק שלכם ישן לכם בידיים או ישן עליכם, מישהו צריך להישאר ער ולפקח מקרוב על תינוקכם, כדי שחלילה לא תרדמו והוא יפול. 

רוצים להוריד את מדריך השינה להורה המתחיל

לחצו כאן

מהם לוחות הזמנים של שינה של יילוד לפי שבוע?

אם אתם מחפשים לוח זמנים או סדר יום לגיל ניובורן, אני רוצה שתקשיבו לי טוב: אין דבר כזה. אנחנו מדברים על תינוק שרק נולד. הוא תינוק, לא רובוט. ניסיון לעקוב אחר לוח זמנים נוקשה לשינה כל יום רק יגרום לשניכם לתסכול או לתחושת כישלון. יחד עם זאת, אני מבינה שאתם עלולים להרגיש קצת אבודים בלי לוחות זמנים לדוגמה להסתכל עליהם, אז אתן לכם כמה קווים מנחים.

חלק מהתינוקות מתחילים את היום בסביבות 6:00 וחלק ב4:00 בבוקר, בעוד שאחרים אולי יתעוררו מאוחר יותר.

אורכי התנומה משתנים לאורך היום (ומיום ליום). תנומה רגילה ותקינה של ניובורן יכולה להיות באורך שבין 20-120 דקות. כן, בניובורן גם תנומה של 20 דקות היא תקינה לשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא כעת.

חלונות הערות (הזמן שהתינוק שלכם ער בין תנומה לתנומה) של ניובורן הם כ-35-60 דקות עבור תינוקות 0-4 שבועות וכ-60-90 דקות עבור תינוקות בגיל 4-12 שבועות. במהלך כל חלון ערות, שימו לב לסימני העייפות הספציפיים של התינוק שלכם.

תציעו האכלה לפי סימני רעב (בערך כל 2-3 שעות לאורך כל היום).

הנקת-צבר (הנקת אשכולות, הנקה מאוד מאוד ארוכה שמלמדת את השד לייצר יותר חלב) היא תקינה ומתאימה מבחינה התפתחותית. זה חיוני שנקשיב לסימני רעב של התינוק.

אז אחרי שאמרנו את כל זה ונתתי לכם את הקווים המנחים לסדר היום של התינוק שלכם, בואו נבין איך ייראה סדר יום ממוצע?

התינוק שלכם יתעורר בבוקר, לא משנה באיזו שעה, תעשו לכם הרגל, שמיד כשהם מתעוררים אתם מאכילים. ואז אתם מתחילים ממש במעגלים של כל 45 דקות עד שעה – האכלה ושינה האכלה ושינה. לפעמים הוא לא יהיה רעב ואתם תדלגו על האכלה ותרדימו בלי. ולפעמים הוא ידלג לכם על תנומה ולא יסכים לישון וגם זה בסדר.

אין באמת שעה מדוייקת להרדמת לילה מאחר והשינה מפוזרת על פני כל היום, רק אציין שגם שעת הרדמה של 21-22 היא הגיונית בגיל הזה. 

שימו לב, אנחנו קוראים את הסימנים מהתינוק שלנו.

עלינו להכיר את סימני העייפות וסימני הרעב ולא לפעול רק על פי לוח זמנים, אלא יותר על הקשבה.

האכלה יכולה להימשך 30-40 דקות במהלך השבועות הראשונים הללו. תינוקות נוטים להפוך לאוכלים יעילים יותר ככל שהם מתבגרים. אם אתם מודאגים לגבי אורך ההאכלה של הבייבי שלכם, תתייעצו עם רופא הילדים או יועצת הנקה מוסמכת של משרד הבריאות.

איך אני יודעת אם התינוק שלי רעב? איך נראים סימני רעב?

הבנת סימני הרעב חיונית ליצירת שגרה גמישה ולהיענות לצרכיו של תינוקך. הנה כמה מסימני הרעב הנפוצים ביותר של יילודים:

ניסיון להכנסת האגרוף שלהם לפה

תנועות יניקה או מציצה בשפתיים

הזזת הראש במהירות מצד לצד בחיפוש אחר מקור אוכל

בכי

איך אמורה להיראות שגרת שינה של ניובורן?

בגדול אין המלצה גורפת להתחיל טקס שינה, או שגרה שינה בגיל הזה. אבל אם זה עושה לכם טוב, ומסדר לכם את היום ואולי אפילו מרגיע אתכם כהורים, לכו על זה. 

תינוקות מתחילים לזהות שגרה כבר בגיל 8-12 שבועות. אני רואה הכרח להכניס רוטינת שינה בגיל 3 חודשים. שם התועלת משמעותית ביותר.

שגרת שינה בגיל הניובורן יכולה לכלול החלפת חיתול, פיג'מה, שיר ערש ושכיבה בעריסה.

באיזו שעה התינוק שלי צריך ללכת לישון בלילה?

אין לזה תשובה אוניברסלית. יש יילודים שמסתדרים הכי טוב עם שעת שינה של 19:00-20:00 שעה מאוחרת יותר מכניסה אותם לעייפות יתר והם נהיים עצבניים ממש. מצד שני, יש תינוקות שיזדקקו לשעת הרדמה מאוחרת יותר בערב איפשהו בין 20:00 ל-22:00. אין לכם ברירה. אתם חייבים לצאת למסע הזה של להכיר את התינוק שלכם ולנסות למשך כמה לילות כל אופציה כדי להבין מה הכי נכון לתינוק שלכם.

איך אוכל להכניס את הניובורן שלי ללוח זמנים קבוע לשינה?

אני מבינה אתכם, אבל שחררו את זה. זו לא ציפייה ריאלית. גם אני חולת שליטה וגם אני רוצה לדעת בדיוק איך ייראה היום שלי, אבל זה לא פוגש את המציאות כשיש לנו ילדים. אם תנסו את זה, תחוו תסכול ותהיו אומללים. אני פוגשת המון הורים שמגיעים אליי עם טבלאות שינה וחישובים. אני אומרת להם תמיד לזרוק את זה לפח. אין לזה ערך לפני גיל 4 חודשים.

אז מה כן? תעבדו על שגרה גמישה שתאפשר לכם להנות משלב הניובורן. זה גם מה שתלמדו בתוכנית הניובורן שלי, איך להגדיר סוג של שגרה גמישה שיודעת להגיב לסימנים של התינוק שלכם ועוזרת לכם להרגיש בטוחים בניהול היום שלכם. 

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,