פחדים, סיוטים וביעותי לילה

כאשר מתפתחים פחדי לילה – כמו לפחד מצללים או מהחושך – לפעמים קשה להבין מה מקור הפחדים האלה וכיצד הכי טוב לעזור לפעוט שלך. אני רוצה לשתף אתכם מדוע הפחדים הללו קורים וכיצד ללוות את הילד שלכם דרך שלב הפחדים.

באיזה גיל ילדים מפחדים מהחושך?

רוב הזמן, אני רואה שהפחד מהחושך מתחיל להופיע בסביבות 2-2.5 שנים ומעלה. הדמיון של הפעוט מתחיל להתפתח בין גיל שנתיים ל-3, הגבול בין דמיון למציאות מטושטש, ואז אנחנו רואים את הפחדים הראשונים מהחושך מתחילים.

מה גורם לפחד מהחושך?

מספר גורמים יכולים לתרום לכך שהפעוט מפחד מהחושך. עייפות יתר עלולה לגרום לשחרור הורמוני לחץ בגוף הפעוט שיכולים להגביר חרדות כמו פחד מהחושך. מצד שני, אם הילד לא עייף מספיק עד השינה, זה יכול להוביל לכך שהוא שוכב במיטה כשהדמיון שלו משתולל בזמן שהוא מנסה להירדם.

צפייה בתכנים מפחידים בספרים ובמסכים יכולה לתרום לפחד מהחושך גם עבור הילד שלך. אם ילדכם מפחד, שימו לב במה הוא צופה. אפילו דמויות "בלתי מזיקות" לכאורה יכולות לגרום לדמיון הזה להשתולל. עבור חלק מהילדים הצעירים, הדמויות הללו יכולות להיראות מפחידות. כדי למנוע מהתמונות הללו לגרום לפחדים לפני השינה, אני ממליצה להגביל את זמן המסך – במיוחד בתוך השעה לפני שנת הצהריים או שעת השינה.

זה בכל מקרה טוב להיות מודעים לאילו תוכניות, פודקאסטים, מוזיקה ומהדורת חדשות יש לכם ברקע לפני השינה. לא רק לילד שלכם. שוב, משהו שנראה לנו לא מזיק יכול להגביר את הפחדים סביב החושך עבור פעוטות.

איך אוכל לעזור לפעוט שלי אם הוא מפחד מהחושך?

ישנן מספר דרכים בהן נוכל לעזור לילדים שלנו אם הם מפחדים מהחושך. תבדקו את סדר היום של הילד שלכם לפי סדר היום שמומלץ לגיל שלו. האם חלונות הערות של הילד שלכם תקינים? אנחנו נרצה לוודא שהילד שלכם לא עייף מידי בזמן ההרדמה ומצד שני הוא לא מספיק עייף

תוכלו להוסיף נורה אדומה לחדר השינה של הילד שלכם. מנורת לילה היא כלי נהדר כדי לגרום לחדר הפעוט שלך להיראות פחות מפחיד. למה אור אדום? כי הוא נמצא מחקרית שהכי פחות פוגע בהפרשת המלטונין, הורמון השינה

תנו לילד שלכם דובי/בובה שהוא אוהב. מחקרים הראו ששינה עם חפץ מנחם יכולה לסייע בהפחתת פחדי לילה ובעיות שינה.

למדו את ילדכם מה אתם עושים כשאתם מרגישים פחד. למשל, אם אתם מתפללים, התפללו יחד בקול רם. אם אתם משתמשים בתרגילי נשימה כדי להרגיע, הראו לו איך לנשום עמוק על ידי הנחת היד שלו על החזה שלו שירגיש איך היא מתרחבת, ואז תנחו אותו להוציא אויר כאילו שהוא מכבה לאט לאט נרות יום הולדת.

תוכלו לבלות קצת זמן בחושך יחד כדי לעשות את זה כיף! קראו ספר יחד עם פנס או שתצרו צורות צל על הקיר עם הידיים. הזמן הזה ביחד עוזר לילדכם לצבור ביטחון לגבי השהות בחושך.

נסה לקרוא ספרי ילדים שבהם הדמויות חוששות ממשהו או ממישהו. ספרי ילדים הם כלים נפלאים לאפשר לילדך לחקור נושא ולהתחיל דיון על מה שמפחיד אותם.

היו עקביים עם האופן שבו אתם מתמודדים עם פחדי הלילה של הפעוט שלכם. אל תתנו לפחדים או לסיוטים לפני השינה להיות הסיבה שתוכניות השינה שלכם מתפרקות. אם תרצו לשמור על שגרה בבית, הפחדים והסיוטים לא יכולים להוות סיבה לדחיית השינה.

האם ספריי מפלצות הוא רעיון טוב שיעזור אם הפעוט שלי מפחד מהחושך?

כהורים, אנחנו רוצים לעשות כל שביכולתנו כדי להקל על הפחדים של ילדינו ולתת להם ספריי מפלצות יכול להיראות כמו דרך מהירה לעזור להם אם הם מפחדים מהחושך. עם זאת, יש תיאוריה שאומרת ששימוש בספריי מפלצות יכול למעשה לחזק את הרעיון שמפלצות הן אמיתיות. במקום להשתמש בספריי מפלצות, תוכלו להתמקד בלהראות לילד מדוע וכיצד הוא כבר בטוח. תסתכל על הצללים איתו ותראו לו מה באמת יש שם: "זו בכלל לא מפלצת! זו בעצם משאית, הצעצוע האהוב עליך". בדקו את הארון והסתכלו יחד מתחת למיטה; תראו לו שלך עד כמה החדר שלו בטוח. אתם יכול גם להמשיך לקרוא סיפורים על דמויות שמפחדות בעצמן ולדון כיצד הן מתגברות על הפחדים שלהן.

מהי מנורת הלילה הטובה ביותר לפעוט מפחד מהחושך? #

מנורת הלילה הטובה ביותר תיצור אור אדום ועמום. עמומים ואדומים. נראה כי נורות אדומות פחות מפריעות לשינה. שעון Ok-to-Wake או מנורת אימון שינה, יכולים לעבוד טוב כאן: השתמשו באור האדום לזמן המיטה ובירוק כשמגיע הזמן לקום.

עוד מילה, למי שלא מכיר. מנורת אימון שינה היא מנורת לילה שיודעת להחליף את הצבע שלה על ידי טיימר שכוון מראש, כך שאתם יכולים להגדיר את שעות השינה ואת השעה שבה כבר אפשר להתעורר וכך הילד שלכם יכול לראות באופן חזותי האם עכשיו אמצע הלילה או שכבר אפר לקום ולהתחיל את היום.

האם לתינוקות יכולים להיות סיוטים?

הדמיון של ילדכם מתחיל להתפתח בסביבות גיל שנתיים, נזהה את השלב הזה כאשר אנו רואים התחלה של פחדים לגבי צללים, מהחושך או דברים דמיוניים. כל ילד הוא שונה, אבל זה נדיר מאוד לראות ילדים מתחת לגיל שנתיים נאבקים בסיוטים או שיש להם סיוטים שמפריעים לשינה. אם אתה רואה הפרעות שינה מתחת לגיל שנתיים, סביר להניח שיש סיבה אחרת.

למה לילד שלי יש סיוטים?

יכולות להיות מספר סיבות מדוע לפעוט שלך יש סיוטים. סיוטים מתחילים לעתים קרובות כאשר הדמיון של ילדך מתחיל להתפתח. כאשר הפעוט שלך רואה או שומע משהו שהוא תופס כמפחיד או מטריד, הדמיון שלו משתלט ויכול לגרום לסיוטים. סיוטים יכולים להיגרם גם מלחץ, טראומה או סדר יום שאינו מתאים לגיל. ולפעמים, סיוטים יכולים לקרות ללא סיבה בכלל. כאן חשוב לציין כי לכולנו יש סיוטים מידי פעם וזה תקין לחלוטין.

איך אני יכול לעזור לילד שלי כשיש לו סיוט?

כל כך קשה כהורה לראות את הילד שלנו מבועת מסיוט או מהחושך. בהרבה פעמים, האינסטינקט שלנו הוא להביא אותם אלינו למיטה, אבל העצה שלי היא לשקול אסטרטגיה אחרת במקום. לפעמים, כשאנחנו מושכים ילד למיטה שלנו אחרי חלום מפחיד, אנחנו מחזקים בלי כוונה את הרעיון שהחדר שלו הוא מקום לפחד. אז גם אם אפשרתם לבוא אליכם למיטה לילה אחד, תוודאו שלא יצרתם כאן הרגל חדש שבו הילד שלכם אומר לכם שהוא פוחד מהחדר שלו כדי לישון אתכם. נסו לעזור לילדכם לחזור לישון בחדר שלו לאחר סיוט כדי להראות לו שהחדר או המיטה שלו אינם מפחידים, אלא מקום בטוח לחלוטין לישון בו.

כאשר לילד יש סיוט, הישארו רגועים והציעו לו נחמה וביטחון כדי לעזור לו להרגיש בטוח מספיק כדי לחזור לישון. במהלך היום, ספק הזדמנות לדבר על חלומות רעים. אפשר לצייר את מה שקרה בחלום ולזרוק את הציור לפח. אפשר לשחק משחק תפקידים שבו אני הופכת לילד שלי ומראה לו איך אני מתגברת על הפחד כשאני פוחדת בעצמי ואפשר כמובן לקרוא ספר על ילד שפחד וילדים ממש אוהבים ספרים.

מה ההבדל בין סיוטים לביעותי לילה?

סיוטים קורים בדרך כלל במהלך המחצית השנייה של הלילה, וילדים יכולים להיזכר בדרך כלל על מה היה הסיוט שלהם או מה הפחיד אותם.

ביעותי לילה מתרחשים בדרך כלל במחצית הראשונה של הלילה. הם יכולים להיגרם בגלל עייפות יתר, מתח ואפילו תרופות מסוימות. כמה סימנים נפוצים לפחדי לילה הם: צרחות אימה, הילד חובט מסביבו בכל דבר, משתולל, העיניים שלו מצד אחד פקוחות ומצד שני המבט מזוגג ואתם לא בטוחים שהוא לגמרי איתנו, הילד יכול להיות מבולבול או מזיע.

הבינו שבמהלך ביעותי הלילה, ילדכם ישן לחלוטין. זה באמת הרבה יותר מפחיד עבורך כהורה מאשר עבור ילדך. ילדים אינם מודעים לכך שמתרחש ביעות לילה, ובגלל זה, הם לא יוכלו לזכור דבר ממנו בבוקר ולספר עליו.

מה עלי לעשות אם הילד שלי סובל מביעותי לילה?

הדבר העיקרי יהיה לשמור על בטיחות הילד הקטן שלכם במהלך אימת הלילה, להימנע מלהעיר אותו, לבחון את סדר היום שלו ולהימנע מזמן מסך לפני השינה. אבל תמיד תשוחחו עם רופא הילדים שלכם לקבלת פרטים ספציפיים לגבי ילדכם, כי אומנם ברוב המוחלט של המקרים ביעותי לילה נובעים ממחסור בשעות שינה, אבל הסיבה השנייה היא שמתפתחת לה איזושהי מחלת חום או שהם קורים בגלל תרופות מסוימות.

צריכים עזרה נוספת עם שנת פעוטות?

תוכנית הליווי שלי לגיל 2-5 שנים תלמד אותכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על פעוטות ושינה. תקבלו הדרכה שלב אחר שלב באמצעות גישה הניתנת להתאמה אישית והוליסטית לשנת פעוטות, כלים שישמרו אתכם מחוברים רגשית לילדכם בזמן שהם לומדים שינה עצמאית. לא מאוחר מדי לישון בלילה.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...