תינוק שנרדם באוטו – מה עושים?

איך להתמודד עם תנומות און דה גו? בואו נדבר על איך לגרום לתינוק שלך לישון בכל מקום, איך לשמור על תנומות בדרכים שתהיינה בטוחות וכיצד להתאים את לוח הזמנים שלך לאחר שהתרחשו תנומות בלתי צפויות.

האם זה בסדר שהתינוק שלי יישן כשאני בדרכים?

כן. לאפשר לתינוק שלך תנומות תוך כדי תנועה זה בסדר גמור ולפעמים אפילו הכרחי! יכול להיות שיש לך ילד גדול שצריך לאסוף אותו מבית הספר ואולי יש לך פגישה באמצע היום. או אולי את רוצה לעשות יום כיף או פעילות עם חברים. בכל אחד מהמקרים הללו, חלק מהתנומות של תינוקך יצטרכו להתרחש מחוץ לבית. לא משנה מה הסיבה, תנומות בדרכים צריכות לקרות, הן פשוט חלק מהחיים עם ילד קטן וצריך להבין את זה כי אין לנו שום כוונה להירקב בבית כל היום. ההתאוורוות והיציאה החוצה קריטיות לבריאות הנפשית שלנו ולשינה הטובה שלנו ושל התינוקות שלנו.

כמובן שגם תנומות בבית בסביבת שינה "אידיאלית" חשובות! אני אוהבת להשתמש בחוק ה 80/20 לתינוקות בני 5 חודשים ומעלה: 80% מהמקרים אנחנו דואגים להרדים אותם בבית בסביבה האידיאלית ו-20% מהזמן אנחנו יכולים להיות גמישים עם תנומות על הדרך.

אם התינוק שלך מתחת לגיל 5 חודשים, היום שלו מלא בתנומות גם ככה. השתדלו לכוון ל-1-2 תנומות ביום שיתרחשו בעריסה או במיטה שלו.

איך לעזור לתינוק שלי לישון מחוץ לבית?

נראה שחלק מהתינוקות נרדמים בקלות לא משנה היכן הם נמצאים, בעוד שאחרים נאבקים קצת יותר עם שינה מחוץ למיטת התינוק שלהם.

הנה כמה דרכים שבהן תוכלו לעזור לתינוק שלכם לישון בכל מקום:

1. עקבו אחר חלונות הערות המתאימים לגיל

לא משנה היכן התינוק שלכם ישן, חלונות הערות המתאימים לגיל שלו יוודאו ש"מיכל העייפות" שלהם מלא, אך אינו עולה על גדותיו. במילים אחרות, שהם צברו מספיק עייפות כדי להירדם בקלות, ושהם לא עייפים מידי. זה יקל עליהם להירדם מהר ובקלות ולשמור על שינה ארוכה. אם אתם מתכננים שהתינוק שלכם יישן בדרך, במכונית, תכננו לצאת מהבית מעט לפני סוף חלון הערות הבא של תינוקכם. יציאה קצת יותר מוקדם עוזרת להם להתמקם ולהיות מוכנים לשינה ברגע שתצאו לדרך.

2. עשו טקס שינה קטן

לפני שאתתם מנסים להרדים תינוק בדרכים, נסו להספיק גרסה מקוצרת של טקס השינה שלכם. זה בדרך כלל יכלול לוודא שהתינוק שלכם אכל ושבע, להחליף להם חיתול ולנשק אותם ללילה טוב לפני שמכניסים אותם למושב הבטיחות במכונית או לעגלה שלהם. מטרת המיני טקס שינה הזה היא לוודא שלתינוק שלכם נוח ונעים ולהשתמש בסימן הזה במוח שלהם שאחרי טקס שינה שאליו אנחנו רגילים ומכירים אותו, הולכים לישון, גם אם עכשיו הסביבה שונה. זה מייצר ביטחון וודאות ומסמן להם שעכשיו הגיע הזמן לישון.

3. צרו מחדש את סביבת השינה הביתית שלהם

אם אתם בונים על שינה במכונית או בעגלה והתינוק שלכם מתקשה במיוחד, השתמשו במכשיר רעש לבן, חסמו ככל הניתן את האור מחלון המכונית ואל תשכחו לקחת אתכם מוצץ או חפץ מעבר שאיתם התינוק שלכם רגיל להירדם.

4. הישארו גמישים

תנומות בדרכים לא תמיד הולכות כמתוכנן. זה בסדר. אתם מכירים את התינוק שלכם הכי טוב! תסתכלו עליו ותבצעו התאמות לפי הצורך. אם התינוק שלכם נרדם ממש דקה לפני שהגעתכם לקניון, תשקלו להישאר במכונית איתו עוד קצת בזמן שאתם גוללים בעמוד האינסטגרם שלי. אם שנת הצהריים במכונית לא קרתה כי התינוק שלכם עדיין ניובורן והוא רגיל לישון רק בעיטוף, תעטפו אותו מיד כשתגיע ליעד ותאפשרו לו לישון. קחו בחשבון שבהמשך היום, ייתכן שתצטרכו להוסיף תנומה קצרה נוספת, לשנות את השגרה הטיפוסית שלכם, או להקדים את שעת השינה כדי להימנע מתינוק עייף מדי. הישארו גמישים ותקשיבו לרמזים של התינוק שלכם. אל תצאו מדעתכם כששיגרת השינה שלו משתבשת כי הייתם צריכים לצאת מהבית. אם הבסיס שינה של התינוק שלכם טוב ויציב, שיבושים כאלה לא יזיזו לכם. אם אין לתינוק שלכם בסיס יציב לשינה טובה, אתם ממש רוצים להצטרף לתוכניות הליווי שלי ולקבל את הידע, הכלים ובעיקר את הביטחון לא להיבהל ולדעת לתפעל כל מצב.

5. המשיכו להתאמן

אני יודעת שזה יכול להיות מפתה מאוד פשוט להישאר בבית כשהתינוק שלכם לא נרדם באוטו או בעגלה. אבל, במקרה הזה, תרגול יוביל להתקדמות. המשיכו לנסות ולראות מה עובד עבור התינוק שלכם. זה שנולד לכם תינוק לא אומר שאתם תקועים עכשיו בבית בגלל השינה שלו. זה פשוט לא בא בחשבון מבחינתי! זה מוביל למצבי רוח קשים, לעצבנות, לתסכול, מי רוצה את זה? לא אתם ולא התינוק שלכם! אפשר וצריך ללמוד איך לשפר את מיומנויות השינה ולהיות הורים שנהנים מהזוגיות ומהחיים.

ומה אם התינוק שלי צורח כל הנסיעה?

ללא קשר לאופן שבו התינוק שלכם ישן בדרכים, הבטיחות שלו היא תמיד בראש סדר העדיפויות שלנו. אנא הקפדו לעקוב אחר הנחיות הבטיחות המתאימות אם התינוק שלכם נמצא במכונית והוא עייף ולא נרדם ואתם בכביש מהיר – אני רוצה שיהיה לכם ברור. אתם בשום רגע לא עוצרים בשוליים, אתם בשום מצב לא מוציאים אותו מכיסא הבטיחות ולוקחים אותו לידיים שלכם תוך כדי נסיעה. במקרה הזה אתם תיאלצו להתמודד עם הבכי עד שתגיעו למקום מבטחים ואני באמת מדברת מדם ליבי. המחשבות האלה חלפו גם בראש שלי כי כשהתינוק שלי צורח בנסיעה גם אני מאבדת את עצמי לדעת. אבל החיים שלו ושלנו חשובים יותר מהבכי הרגעי הזה. אז כנסו לפרופורציה ותשמרו על בטיחות. 

האם שינה במכונית בסדר לתינוקות?

כן. תנומות במכונית יכולות להיות חלק הכרחי מהחיים עם תינוק. הנה כמה דברים שכדאי לזכור כשמדובר בתנומות במכונית:

זה בטוח לתינוק לישון במכונית רק אם הם מחוברים היטב, ומושב הבטיחות מותקן כראוי.

ברגע שתגיעו ליעד הסופי שלכם, התינוק שלכם צריך לצאת מכיסא הבטיחות לתוך מרחב שינה בטוח. לא משאירים תינוק לישון בסלקל כשמגיעים ליעד. הוציאו אותו מהסלקל והשכיבו עליכם או במיטה להשלמת השינה. 

מבוגר תמיד צריך להיות במכונית כשהתינוק ישן.

ובבקשה, טיפ אישי ממני שאי אימצתי. תמיד תמיד בקיץ,גם אם הדלקתם מזגן ברכב, החלון האחורי שלי מעט פתוח. תמיד. גם כשאני מחנה ועוזבת את הרכב אני בכוונה משאירה חלון אחורי קצת פתוח. מכמה סיבות: האחת, כדי שטמפרטורת האוטו לא תהיה רותחת ויהיה איזשהו איוורור והתינוקת שלי לא תקבל כווייה כשארצה להכניס אותה לאוטו והשנייה והחשובה יותר, כדי שאם חלילה, חס וחלילה, קרה הנורא מכל, ניתן יהיה להציל את המצב. אל תחשבו שזה לא יכול לקרות לכם. פשוט תסגלו הרגל שיגרום לכם לא לשכוח חלילה את התינוק שלכם ברכב.

מה אני עושה אם התינוק שלי נרדם באופן מפתיע במכונית?

אז לא תמיד זו תוכנית לפי בקשתינו. הנסיעה באוטו כשהתינוק עייף יכולה בקלות להרדים אותו והאמת היא שגם אותי. מה עושים במצבים כאלה שהתינוק שלי נרדם במפתיע באוטו כשלמעשה לו מתוכננת לו עכשיו תנומה? הנה כמה כללי אצבע שתוכלו להיעזר בהם:

אם התומה במכונית היא 30 דקות או פחות, העירו את תינוקכם כשאתם מסיימים את הנסיעה והוסיפו קצת זמן לחלון הערות הנוכחי שלו. אם הוא בן 8 חודשים ועכשיו הוא בחלון ערות של 3 שעות, אבל באמצע החלון ערות הוא נרדם לי ל20 דקות באוטו, אז אם הוא היה אמור לישון צהריים בשעה 13, אני עכשיו אוסיף לו עוד זמן לחלון ערות ואשכיב אותו לישון לא לפני 13:40. מבינים מה עשיתי כאן? בגלל שהוא נשנש קצת שינה והרס את לחץ השינה שנבנה לו בהמלך שעות הערות, אני לא יכולה להניח אותו בעוד חצי שעה לישון ולצפות שהוא יירדם בקלות. אז אני אוסיף לחלון הערות שלו עוד 40 דקות. כך שאם היה אמור להירדם בשעה 13, הוא ילך לישון ב13:40.

לעומת זאת, אם שנת הצהריים במכונית היא יותר מ30 דקות, זה ייחשב כתנומה מלאה וזה בסדר! אתם מוזמנים להאריך את התנומה הזו אם אתם יכולים על ידי כך שתמשיכו בנסיעה ותבחרו בדרך הארוכה הביתה או שתעבירו קצת זמן באינסטוש במגרש החניה כדי להאריך לו את התנומה הזאת כמה שניתן. לאחר שהבייבי מתעורר אתם פותחים חלון ערות מלא לפני התנומה הבאה שלו.

מה קורה אם חזרתי מאוחר בלילה והוא נרדם לי בדרך?

לא להיבהל! אם הגעתם הביתה והגיע הזמן לישון, תעבירו את התינוק שלכם ממושב הבטיחות של האוטו ישירות אל המיטה שלו בתנועות מהירות וחדות. ככל שתתחילו לנסות בעדינות והפעולה תיקח יותר זמן, ככה ההפרעה לשינה עלולה להביא להתעוררות. אז תתפללו חזק ותניחו מהר במיטה ותברחו. אם הוא התעורר, תחשיכו את הבית, תעשו את טקס השינה שאתם רגילים לעשות, ברוגע, בלי מסיבות אור, תעבירו קצת זמן ערות יחד ואז תניחו לישון. נכון, זה לא אידיאלי, אבל זו גמישות. ואנחנו גמישים. כי החיים גמישים. 

ותזכרו, אם השינה אצלכם היא מאבק גם כשאתם בבית, אני מזמינה אתכם לתוכנית הליווי שלי בגישה שניתנת להתאמה אישית ללמד תינוקות וילדים לישון טוב יותר בכל גיל.

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,