סימני עייפות בניובורן

איזה חלומי זה היה יכול להיות אם יחד עם הלידה היו שולחים לנו הוראות הפעלה לייצור הקטן והקסום הזה כדי שהכל יהפוך לקל יותר. אז עד שזה יקרה, נמשיך ללמוד את הסימנים של התינוק שלנו ולנסות ולטעות עם המון סבלנות, כי זה המסע שלנו כהורים טריים. בפרק הזה נלמד על הסימנים שהתינוק שלנו מראה לנו כשהוא מוכן לשינה. גם אם הוא לא מדבר מילים ברורות, הגוף הקטן שלו מדבר אלינו ונותן לנו רמזים, סימני עייפות. 

את סימני העייפות אנחנו מחלקים ל2 קבוצות: סימני עייפות מוקדמים וסימני עייפות מאוחרים. השאיפה שלנו היא לזהות את סימני העייפות המוקדמים ושם, בטווח זמן של 20 דקות מרגע הופעתם, להניח במיטה. זה יהיה הזמן הביולוגי הנכון ביותר עבורם. מה יקרה אם עברנו את הזמן הזה והגענו אל סימני עייפות מאוחרים? אז התינוק שלנו עלול להיכנס למצב של "עייפות יתר" ואנחנו כבר נאלץ להתמודד עם תינוק עצבני מאוד, שאומנם הגוף שלו מאוד עייף, אבל הוא מוצף באדרנלין וכבר קשה מאוד בשלב הזה להרדים אותו.

אז בואו נראה איך נראים סימני עייפות

סימני עייפות מוקדמים:

מבט בוהה, גבות וורודות, התינוק מעיף את המבט שלו הצידה, כאילו שהוא לא רוצה לראות עכשיו את מה שאנחנו מראים לו. אנחנו יכולים לראות שהוא מאבד את הסבלנות שלו מהר, הוא "קצר" יותר, מפהק או משפשף את העיניים. 

כמובן שלא כל הסימנים האלה יופיע בו זמנית בהכרח, לכל תינוק יש את הניואנסים שלו ואולי אפילו תמצאו אצל התינוק שלכם סימנים שלא הזכרתי כאן. 

בגזרת סימני העייפות המאוחרים, אותם סימנים שאנחנו יודעים שהתינוק שלנו כבר ממש בעייפות יתר ושפספסנו את הזמן של ההרדמה, אנחנו יכולים לראות תינוק שבוכה המון, ממש צווחות, עצבני מאוד, הגוף שלו ממש הופך קפוץ ונוקשה, זורק את עצמו לאחור. נשמע לכם מוכר התיאור הזה? נכון! סימני עייפות מאוחרים, כאשר התינוק נכנס למצב של עייפות יתר, אלו אותם הסימנים שתראו בהתקף גזים. תינוק צורח, גוף נוקשה, זורק את עצמו לאחור, צווח את עצמו לדעת. וזה הרבה פעמים מאוד מבלבל. יש המון מקרים בהם התינוק שלנו צורח ובוכה ומקשית את הגב לאחור ובועט ברגליים ואנחנו אומרים, אבל מה הוא רוצה? רק לפני שעה וחצי הוא קם משינה, אז הוא לא עייף, והאכלתי לפני שעה, אז הוא לא רעב.. מה זה? זה גזים. אז לא בהכרח. סיכוי גדול שמדובר בתינוק שפשוט נמצא בעייפות יתר כי בגיל שלו הוא אמור לישון כל שעה ורבע בערך. ואם אנחנו לא יודעים ולא מבינים את הביולוגיה הזאת, אנחנו מפרשים לא נכון את המצב. אז הנה, כאן אנחנו מרחיבים לכם את ארגז הכלים ונותנים לכם עוד נקודה לחשוב עליה. האם זה באמת גזים? או שיש מצב שהוא בעייפות יתר?

אבל סתם פתחתנו סוגריים לרגע לגבי תמונת הגזים. אני חוזרת לנושא שלנו. מה שקורה ברגע שהתינוק שלנו מגיע לעייפות יתר, הוא למעשה מנגנון של הגוף להתמודד עם העייפות. הגוף עייף, אבל הוא מזהה שאין לו אפשרות כרגע לישון, אז כדי לשרוד את זה הוא מפריש הורמונים מעוררים כמו אדרנלין וקורטיזול כדי שיוכל להמשיך להיות עירני. כשההורמונים האלה מציפים את הגוף, קשה מאוד להירדם (דמיינו אתכם מנסים לישון מיד כשסיימתם אימון קרדיו, עם דופק גבוה, עם טמפרטורת גוף קצת יותר גבוהה ועם מלא אדרנלין בדם). זה מה שקורה בגוף כשאנחנו נכנסים לעייפות יתר. 

לפעמים סימני העייפות המוקדמים ילכו ויגברו בהדרגה לכיוון סימני עייפות יתר לדוגמא פיהוקים שיהפכו בהדרגה לקיטורים ולבכי צווחני. ולפעמים, נראה שהתינוק עובר מעייף לעייפות יתר בבת אחת. מתי כדאי לנו להתחיל להתכונן לשינה? ברגע שסימני העייפות המוקדמים מתחילים להופיע, זה הזמן להחליף חיתול או להלביש בבגדים נוחים אם יש צורך ואז להרדים.

מה קורה אם אני לא מזהה סימני עייפות בכלל?

זה יכול לקרות! בעומסים של החיים, קל לפספס סימני עייפות. אולי הדבר היחידי שאתם מזהים זה הסימנים שהוא כבר נמצא בעייפות יתר.

מה עושים במצב כזה?
פועלים לפי חלונות ערות שתואמים לגיל של התינוק שלכם. אתם חייבים להכיר את זמני הערות המומלצים לכל גיל (אפשר למצוא גם בבלוג וגם בפודקסט שלי) חלון ערות הוא משך הזמן שהתינוק שלך ער בין תנומה אחת לאחרת. חלון ערות טיפוסי לתינוק הוא 60-90 דקות. אם תכוונו לחלונות ערות מלאים שמתאימים לגיל של התינוק שלכם תוכלו לעזור לו להירדם בקלות ולישון יותר זמן. עם תינוקות שזה עתה נולדו, אנו מעדיפים להתמקד בסימני עייפות ולייחס להם חשיבות גדולה, אבל הכרת חלונות הערות שמתאימים לגיל שלו תעזור לכם להבין מתי לחפש את סימני העייפות האלה. מתי הם אמורים להגיע פחות או יותר. במיוחד אם אתם לא מצליחים לזהות אותם.  

מה קורה אם סימני העייפות אצל התינוק שלי מופיעים לפני שהסתיים חלון ערות מלא?

המטרה שלנו היא לכוון לחלון ערות מלא מבלי להגיע לעייפות יתר. תינוקות מסוימים עשויים לפהק לרגע או להסיט את מבטם כשהם פשוט צריכים הפסקה מאינטראקציה (משועממים) או אם הם מוכנים לפעילות חדשה. 

אם הוא לא קרוב לחלון ערות מלא והתינוק מראה סימני עייפות, נסו לשנות את הסביבה שלו. עשו משהו שונה כמו לצאת החוצה או לנסות לשלב סוג אחר של משחק או פעילות. לפעמים מספיק בשינוי נוף או פעילות כדי להעסיק אותו מחדש ולהגיע לחלון הערות המלא הזה. 

אבל אם לאחר מספר דקות, התינוק שלכם עדיין מראה סימני עייפות, קדימה, הציעו לו תנומה. אנחנו פוגשים את התינוק שלנו בדיוק במקום שבו הוא נמצא מבחינה התפתחותית וקשובים למה שהוא אומר לנו.

באיזה גיל תינוקות מפסיקים להראות סימני עייפות? 

לתינוקות, לפעוטות ולמבוגרים יש סימני עייפות. הם אף פעם לא באמת נעלמים, אבל הם משתנים והופכים פחות ספציפיים ופחות "אמינים" בלספר לנו מתי שעת השינה אמורה לקרות. סימני עייפות מופעילים ביותר לתזמון שינה בשלב הניובורן. ככל שהתינוק שלנו מתבגר, אנחנו צריכים לתת משקל גדול יותר לחלונות ערות מלאים. למה? כי ככל שהתינוק גדל יותר, סימני העייפות יכולים להופיע גם מסיבות אחרות. מצב רוח ירוד, שיעמום וכדומה. לסיכום, בשלב הניובורן ניתן משקל כבד לסימני עייפות בהחלטה מתי להניח תינוק במיטה, וככל שהוא ייגדל, ניתן משקל גדול יותר לחלונות הערות שתואמים לגיל ופחות לסימני העייפות.

הגענו לעייפות יתר, מה עושים עכשיו?

אז אם הגעתם לכאן כבר הבנתם שכל המטרה שלנו היא להימנע ממצב של עייפות יתר ולהתערב בזמן.

לפעמים, אפילו עם הכוונות הטובות ביותר, אנחנו מפספסים את הזמן המתאים והתינוק מתעייף יתר על המידה. כשזה קורה, התינוק עלול להילחם בתנומה הזו שהוא זקוק לה נואשות.

הנה כמה נקודות שתוכלו להיעזר בהן במצב של עייפות יתר:
1. היכנסו לחדר שקט

2. כבו את האורות ואת המסכים

3. הפעילו מכשיר רעש לבן

4. תרדימו אותו בכל דרך אפשרית, העיקר שיישן (מנשא, נענוע, הנקה, בקבוק, כדור פיזיו, כל מה שעובד לכם)

אם פספסתם את סימני העייפות הפעם, זה בסדר! תנו לעצמכם קצת חסד. אתם יכולים לנסות שוב בשינה הבאה. אנחנו הורים שלומדים את התינוקות שלנו, שרק עכשיו נולדו, זה לוקח זמן.

אם השינה תמיד נראית לכם קשה, יש לי תוכנית ליווי שיכולה לעזור לכם. בתוכנית הליווי "לישון מהרגע הראשון" אראה לכם איך להניח בסיס שינה בריא לתינוק שלכם. המטרה שלי היא שתאהבו את שלב הניובורן!

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,