סדר יום מומלץ לגיל 3 חודשים (12-19 שבועות)

תינוקות בגיל שלושה חודשים מתחילים להיות הרבה יותר פעילים במהלך היום, והגיל הזה הוא זמן מהנה מאוד לאינטראקציה. היום אני אשתף אתכם כמה מהשאלות הנפוצות שאני מקבלת לגבי תינוקות בני שלושה חודשים על סדר יום שינה והאכלה.

מהם חלונות הערות לתינוק בן 3 חודשים?

חלון הערות האופייני לתינוק בן שלושה חודשים נע בין 75 ל-110 דקות. בשבוע 12, ייתכן שחלק מהתינוקות לא יהיו מוכנים ל-110 הדקות המלאות. מצד שני, עד 16 שבועות, 75 דקות עשויות להיות קצת קצרות מדי. ולכן אנחנו מדברים על טווח. ככל שהתינוק קרוב יותר לגיל 12 שבועות, נבחר בחלון הערות הקצר יותר וההפךץ ככל שהוא מתקרב לגיל 16 שבועות, נבחר את חלונות הערות הארוכים יותר. כמו כן, זיכרו שחלונות הערות בדרך כלל קצרים יותר בבוקר וארוכים יותר לפני השינה. לכן למשל בגיל 12 שבועות, חלון הערות הראשון בבוקר יהיה על 75 דקות בערך, וככל שיתקדם היום, חלונות הערות יתארכו לכיוון 90 דקות.

איך נדע מתי להרדים? חוץ מחלונות הערות שהם הבסיס לתזמון השינה, נסתכל גם על סימני עייפות שממשיכים להיות דרך חשובה לדעת אם ילדכם בן השלושה חודשים מוכן לשינה, אז הקפידו להמשיך להקשיב לסימני העייפות.

מהם סימני העייפות? שפשוף עיניים, חוסר סבלנות, מבט בוהה, ירידה באנרגיה, גבות וורודות, שפשוף אוזניים, פיהוק וכדומה. לא כל הסימנים יופיעו אצל כל התינוקות. חשוב להכיר את הסימנים אצל התינוק הספציפי שלכם.

מהו סדר יום לדוגמה לתינוק בן 3 חודשים?

סדר יום לגיל 3 חודשים יכול להיראות כך:

פעילותשעה
התעוררות והאכלה 6:30
תנומה 17:45-9:45
הַאֲכָלָה 9:45
תנומה 211:10 עד 12:40
הַאֲכָלָה12:45
תנומה 314:15-15:00
הַאֲכָלָה15:45
תנומה 416:40-17:20
הַאֲכָלָה18:40
שעת השינה19:10
האכלת חלום אופציונלית21:30

שימו לב לדברים חשובים:

  1. זו רק דוגמה לאופן שבו יום יכול להקיים. אני ממש אוסרת עליכם לנסות ולקיים את סדר היום הזה במדוייק. אני כתבתי אותו כדי שנוכל לנתח אותו, להבין את העקרונות שלו ולייצר איזשהו סדר מינימלי בתוך הכאוס הזה שנקרא ניובורן. אתם תתאימו את סדר היום שלכם לפי שעת ההתעוררות של התיוק הספציפי שלכם ולפי אורך התנומות שלו. כי תנומות היום בניובורן יכולות להיות 20 דקות וזה תקין ויכולות להיות שעתיים וזה תקין.
  2. סדר היום הזה מייצג מצב שבו מתחילים את היום מחלון ערות של 70 דקות ומשם מוסיפים לכל חלון ערות עוד 5 דקות בערך ככל שמתקדמים עם היום כשחלון הערות הארוך ביותר הוא כמובן לפני שנת הלילה.
    העיקרון המנחה השני הוא שכל 2-3 שעות בערך מגיעה האכלה תוך התחשבות בסימני רעב ושובע.

מהן אבני הדרך ההתפתחותיות לתינוק בן 3 חודשים?

אבני דרך התפתחויות או "קפיצות גדילה" הן תופעה מרגשת מאוד. זה כל כך קסום לחוות את החיוך הראשון של התינוק שלך או לשמוע את הצחוק הראשון שלו.

אז מה התינוק שלך צפוי להתחיל לעשות בגיל 3 חודשים?

לפתוח ולסגור את הידיים שלו באופן מכוון כדי לתפוס, הראייה שלו משתפרת, התחלה של גלגול מהבטן לגב בזמן בטן, להחזיק את משקל הגוף שלו כשאתם מחזיקים אותם זקוף, משמיעים קולות של בירבורים, לחייך!!! אוי אלוהים, החיוך!!! שמגיע בתגובה לשמיעת הקול שלכם או לאיטרקציה חברתית.

הורים אהובים שלי, בבקשה תזכרו! אבני דרך התפתחותיות הן טווח! אנחנו מגדלים תינוקות ולא רובוטים. מאוד הגיוני שהתינוק שלכם לא יעשה את כל מה שרשמתי כאן בדיוק בדיוק החודש וזה לא אומר שזה לא תקין! כל דבר בהתפתחות תינוקות נמצא על טווח. גם אם הייתם בביקור בטיפת חלב והתינוק שלכם עוד לא התהפך, אז מה? האחות תשאל אתכם אם הוא התהפך גם בביקור הבא שלכם! זה לא אומר שזה לא תקין! לכל תינוק יש את הקצב שלו ואת הזמן שלו.

לי יש כלל אצבע ששמרתי לי לאורך השנים עם 4 ילדים שבכלל לא התקדמו בקצב דומה. אם האחות טיפת חלב או רופא ההתפתחות לא מודאגים, אני לא מודאגת. יש תינוקות שבבת אחת יעשו הכל בשלב מוקדם, יש תינוקות שיעשו את זה על הסקאלה המאוחרת יותר. אל תדאגו, הם עדיין יכולים להיות מדעני גרעין כשהם יגדלו. כשהתינוק שלך יהיה מוכן, הוא יעשה את זה. אז מה אם התינוק של חברה שלך כבר עושה את זה מגיל חודש? את מי זה מעניין? שחררו!

כמובן שאם יש לך חששות כלשהם לגבי התפתחות התינוק שלך באבני הדרך שלו, הכתובת שלכם היא רופא הילדים שלכם או טיפת החלב שלכם ולא הרשתות החברתיות הלא מקצועיות.

אילו פעילויות אני יכולה לעשות עם התינוק שלי בגיל 3 חודשים?

הפעילויות הטובות ביותר לתינוק בן שלושה חודשים הן אלו שמאפשרות לו לחקור את העולם סביבו! לבלות על הרצפה, לקרוא ספרים, לשיר שירים וליהנות בהרבה זמן בטן עם התינוק שלך. כל אלו הן פעילויות נפלאות המאפשרות לתינוקך להתפתח.

אם התינוק שלך משחק בכיף בזמן בטן, זה בסדר לשבת לידו, לנוח ולראות אותו חוקר את העולם באופן עצמאי (אולי אפילו תזכי לשתות את הקפה שלך או לקרוא ספר). משחק עצמאי הוא מיומנות מצויינת שאני ממליצה לכם לפתח ולעודד.

כמה זמן תינוק ישן בגיל 3 חודשים?

בגיל שלושה חודשים, זה נפוץ שחלק מהתנומות יהיו קצרות ולא עקביות. לדוגמה, התינוק שלך עשוי לישון שעתיים בבוקר, אבל מאוחר יותר במהלך היום לישון תנומות קצרות יותר שנמשכות רק 20-40 דקות. תזכרו, אנחנו לא רוצים לתת לאף תנומה אחת להימשך יותר משעתיים. למה? ככה אנחנו למעשה מוודאים שלתינוק שלך יש מספיק זמן ערות במהלך היום כדי לתרגל ולהתפתח ולקבל מספיק קלוריות במהלך שעות היום. תעדוף של צריכת קלוריות במהלך היום תאפשר שעו שינה ארוכות יותר בלילה.

כמה תנומות יום יש בגיל 3 חודשים?

זה כבר תלוי באורך התנומות של התינוק שלך. רוב התינוקות בסביבות 3-4 חודשים יעשו בערך 4-5 תנומות ביום, וסביר להניח שגם זה ישתנה מיום ליום.

כמה שעות שינה תינוק בן 3 חודשים צריך לישון ביממה?

רוב התינוקות בגיל שלושה חודשים מסתדרים בצורה הטובה ביותר עם לא יותר מ-5 שעות שינה כוללות ביום ו-10-12 שעות שינה בלילה. אני ממליצה לתת ללילה של תינוקך לא יותר מ-12-12.5 שעות כדי שאפשר יהיה לקיים סדר יום טוב שתואם לגיל שלו במהלך היום.

מתי להרדים תינוק בן 3 חודשים?

אין תשובה אוניברסלית לשאלה הזו. עם זאת, רוב התינוקות מסתדרים הכי טוב עם שעת שינה בין השעות 19:00-20:00 בגיל שלושה חודשים. אחרים מסתדרים הכי טוב עם שעת שינה בין 20:00 ל-22:00 עד קרוב יותר לחמישה חודשים. איך תדעו איזו שעה יותר מתאימה לכם? קודם כל, אני מניחה שאתם כבר יודעים כי בכל זאת, אתם חווים את הבייבי שלכם כבר 3 חודשים. יחד עם זאת, אנסה לתת לכם מספר כללי אצבע: אם בסביבות 19 הבערב התינוק שלכם הופך להיות עצבני, קצר, חסר סבלנות, מקטר המון, מתעורר לפני 5 בבוקר, או מתעורר הרבה בלילה, כוונו את שעת ההרדמה לכיוון 20:00. אם הקדמתם לשעה 20:00 ולמשך שבוע שלם התינוק שלכם נרדם ב20:00 אבל מתעורר אחרי שעה ופותח חלון ערות של שעתיים, מה שאנחנו קוראים לו הרדמת לילה שיקרית, תשאירו את שעת ההרדמה המאוחרת יותר לכיוון 22:00 בלילה לחודש נוסף ואז תנסו שוב להקדים.

מתי צריכה להיות התנומה האחרונה?

אם אנו שואפים לשעת הרדמת לילה לא יאוחר מ-20:00 בערב, נרצה שהתנומה האחרונה תסתיים עד השעה 18:10. זה ייתן חלון ערות של 110 דקות לפני השינה.

האם יש רגרסיית שינה בגיל 3 חודשים?

כאשר תינוקות חווים קפיצת התפתחות, אנו רואים לפעמים החמרה קצרה בהרגלי השינה. בטח שמעתם על משבר השינה של גיל ארבעה חודשים, אז לפעמים הוא יכול להתחיל כבר בגיל שלושה חודשים.

במקרה של רגרסיית השינה של גיל ארבעה חודשים, תינוקות חווים שינוי גדול בדפוסי השינה שלהם. השינויים הגדולים האלה יכולים לפעמים להפוך את השינה לקשה מאוד. מה שעבד בעבר עשוי להיות שונה כעת ולא לעבוד לנו יותר. כל התינוקות יעברו את השלב ההתפתחותי הזה, אבל לא אצל כולם נראה השפעה חמורה על השינה.

האם עיטוף תינוקות מומלץ בגיל 3 חודשים?

אז עיטוף הוא דרך מעולה ומומלצת מאוד להרגעת תינוקות ולשינה. יחד עם זאת, עיטוף הופך להיות מסוכן ברגע שהבייבי לומד להתהפך מהגב לבטן. אז ההמלצה היא להפסיק עיטוף לרגע שקורים אחד משני המצבים הבאים לפי המוקדם מביניהם:
1. התינוק שלך התהפך במהלך שעות הערות שלו אפילו פעם אחת מהגב לבטן
2. התינוק שלך הגיע לגיל 3.5 חודשים

אני יודעת שהורים שהתרגלו לעיטוף וראו איזה קסם זה עשה עם התינוק שלהם מאוד יתקשו להיפרד מהעיטוף ולכן אני רוצה להיות ברורה – אין כאן ברירה! ברגע שזה הופך ללא בטיחותי, אין כאן שאלה בכלל. אין לכם סיבה לחשוש שאם נוריד את העיטוף מחכים לי לילות לבנים כי במרבית המקרים בכלל לא תהיה בעיה. העיטוף נעשה מלכתחילה בגלל רפלקס המורו שמעיף את הידיים של התינוק שלנו לכיוון הפנים וגורם לו להתעורר כל הזמן. בגיל 3 חודשים הרפלקס הזה הולך ונעלם ולכן, התינוק שלכם יוכל לישון גם ללא העיטוף בהנחה והיו לו הרגלי שינה טובים עד כה.

תוכלו להחליף את שמיכת העיטוף בשק שינה לתינוקות שיעשה את אותה עבודה אבל באופן בטיחותי יותר. אם תרצו את ההמלצות שלי לשקי שינה שהשתמשתי בהם ואהבתי אותם, תמצאו אותם תחת קטגריית מוצרים מומלצים בתאר שלי.

האם תינוק בן 3 חודשים יכול לישון על הבטן?

כמו שציינתי בשאלה הקודמת, בטיחות היא מעל לכל. המלצת משרד הבריאות לשינה בטוחה היא תמיד שינה על הגב. יחד עם זאת, מגיע שלב התפתחותי שבו התינוק שלך למד להתהפך מהגב לבטן. בשלב הזה אנחנו לא נרוץ אליו כל הלילה כדי להפוך אותו ולהכין ממנו קציצות ולהעיר אותו עוד יותר.

טקס שינה מומלץ?

אם עדיין לא התחלתם טקס שינה, עכשיו זה זמן מצוין להתחיל! תינוקות בגיל שלושה-ארבעה חודשים יכולים לעתים קרובות לזהות את השלבים המובילים לשעת השינה, מה שיכול לעשות הבדל גדול בהכנתם לשינה ובהורדת ההילוך.

שגרת השינה לא צריכה להיות מסובכת: האכלה, מקלחת, שק שינה או פיג'מה, ספר/שיר ושינה. כמו תמיד כשמדובר בשגרה, השתמש במה שהכי מתאים לך ולמשפחתך.

מתי תינוקות מתחילים לישון כל הלילה?

כל תינוק הוא שונה, ואין לזה גיל קסם. עבור רוב התינוקות בגיל שלושה חודשים, זה בסדר לתת להם לישון כמה שהם רוצים בלילה אם הם לא קמים לאוכל מיוזמתם. עם זאת, הרבה תינוקות עדיין יתעוררו להאכלה במהלך הלילה, וזה נורמלי לחלוטין. אם רופא הילדים שלך רוצה שתציעו האכלה לילית לעלייה במשקל או כל דאגה אחרת, עקבו אחר ההוראות שלו!

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,