תינוק שזז באי נוחות בזמן השינה

אם התינוק שלכם זז מתוך שינה, מתפתל, כאילו שממש אבל ממש לא נוח לו, אפילו משמיע קולות או אנחות כאלה, אני רוצה שתכירו את השם של התופעה. קוראים לזה שינה פעילה. בפרק הזה נדבר על כמה מהשאלות הנפוצות ביותר שאני מקבלת לגבי התופעה הזאת, שינה פעילה. 

למה התינוק שלי זז או משמיע קולות בזמן השינה?

שינה של ניובורן שונה משינה של תינוק גדול יותר. המבנה שלה שונה. השינה של הניובורן מתחלקת ל2 שלבים: שינה פעילה ושינה שקטה. הם מבלים כמחצית מזמן השינה שלהם בכל אחד מהשלבים האלה. שינה פעילה דומה לשנת REM אצל מבוגרים, שנת החלום, במילים אחרות, אבל עם הבדל אחד עצום:⁣

אצלינו המבוגרים בשלב שנת החלום, שרירי השלד שלנו משותקים. המנגנון הזה שמשתק את השרירים שלנו קלות בזמן שינה למעשה מונע מאיתנו לבצע ולקיים את הפעולות שאנחנו עושים בחלום. אבל, אצל ניובורן, מנגנון שיתוק השרירים הזה לא פעיל. ולכן תינוקות מסתובבים, משמיעים קולות, כן, גם קולות בכי, ולפעמים אפילו פותחים את עיניהם, כל זה בזמן שהם באמת ישנים! 

בעוד שחלק מהרעשים במהלך שנת הניובורן הם נורמליים לחלוטין בשינה פעילה, רעשים אחרים יכולים להוות אינדיקציה למחלה, אי נוחות או מצוקה ולכן, לעולם אל תתעלמו מהאינטואיציה שלכם ותמיד אם יש ספק, כדאי להתייעץ עם רופא. אנחנו כאן רק כדי להעשיר לכם את הידע, אבל תמיד צריך לוודא שלא מדובר במצב שדורש בירור מעמיק (כמו קושי נשימתי, נחירות וכדומה)

איך נראית שינה פעילה אצל תינוקות?

אם עכשיו אנחנו ישנים והייתם שומעים את זה בלילה, הייתם קופצים מהמיטה ומיד מרימים את התינוק שלכם נכון? מזה קופצים, כאילו תנין נשך אתכם בטוסיק. אבל עכשיו אתם יודעים שהפעולה הזאת עלולה להעיר את התינוק שלכם בלי כוונה. 

כל התינוקות זזים ואולי אפילו משמיעים קולות בלילה. אבל ייתכן מאוד שהם ישנים! זוהי שינה פעילה. שינה פעילה יכולה להיות הסיבה שאתם מוכנים להישבע שהתינוק שלכם ער בין השעות 3:00-6:00 בבוקר או נאבק עם גזים, או נלחם לצאת משמיכת העיטוף. ואם אנחנו טועים בזיהוי השינה הפעילה הזו וקופצים עליו מיד אתם עלולים להעיר את התינוק שלכם בטעות.⁣

לכן, אם אתם שומעים את תינוקכם משמיע קולות בשנתו, אני רוצה שתדעו שאלו הם בדרך כלל קולות שינה פעילה של ניובורן. יחד עם זאת, אם התינוק שלכם חולה, נשמע גדוש, או שאתם מודאגים אם מה שאתם שומעים תקין, תבדקו את זה מול רופא הילדים שלכם. אתם תמיד יכולים להסריט את זה כשזה קורה ואז תהיו רגועים יותר שהרופא הבין בדיוק למה אתם מתכוונים. 

רגע! את אומרת לי לא לגשת לתינוק הבוכה שלי בלילה? 

לא! בכלל לא! אם התינוק שלך צריך אותך, את שם בשבילו. אבל שנייה לפני שאנחנו קופצים עליו, אנחנו פשוט עוצרים לשנייה ומתבוננים.

הקדישו רגע להקשיב לתינוק שלכם לפני שאתם מגיבים. תנו לתינוק שלך כמה שניות לפני שאתם ממהרים להרים אותם. הזמן הזה יעזור לכם להבין האם התינוק שלכם רק עובר את השינה הפעילה או האם התינוק שלכם התעורר וזהו, השינה שלו נגמרה.⁣ 

אם הוא עם עיניים עצומות, נסו רק להשגיח ולתת לו כמה דקות כל עוד אתם לא מזהים בכי ומצוקה, ותאפשרו לו לעבור את שלב השינה הזה. הוא מבחינתו ממשיך את השינה שלו. אם הוא בוכה, והעיניים שלו פקוחות ואתם מזהים שהוא ער, כמובן שהסתיים פרק השינה הזה. אבל לפחות עצרתם כדי לשאול את עצמכם את השאלה החשובה הזאת.

כמה זמן נמשכת שינה פעילה של ניובורן? 

ניובורן מבלים כמעט מחצית מזמן השינה שלהם בשינה פעילה. ( 1 , 3 ) אם מחזורי שינה של ניובורן נמשכים כ-50 דקות, כמעט 25 דקות מהן נמצאות בשינה פעילה.

מתי התופעה הזאת תחלוף? 

בדרך כלל סביב גיל 3-5 חודשים כאשר מבנה השינה של התינוקות שלנו משתנה והופך להיות דומה יותר לעולם המבוגרים, ( 2 , 3 ) במהלך השינוי הזה השינה הפעילה פוחתת והאפיזודות של התזוזות הספציפיות האלה מתוך שינה הולכות ופוחתות בהדרגה. יש ילדים שעדיין נראה אצלם לא מעט תנועה בשינה אפילו עד גיל 5 שנים, אבל זה יהיה רגוע יותר לעומת שלב הניובורן שלהם.

מקווה שהצלחתי להרגיע אתכם קצת ולהסביר לכם את הביולוגיה והפיזיולוגיה של השינה של התינוק החדש והקסום שלכם. כשמבינים את הביולוגיה הרבה יותר קל לנו לדעת ולהבין איך להתמודד עם כל מיני תופעות שבעבר היינו נותנים להם פרשנות אחרת מתוך מקום של חששות, דאגה ופחד. אם אתם מרגישים שאתם צריכים הבנה רחבה ומעמיקה יותר של השינה של הניובורן שלכם ואתם רוצים כלים נוספים שיעזרו לו לישון טוב יותר, אתם מוזמנים להצטרף אל תוכנית הליווי שלנו לניובורן שבה ניקח אתכם יד ביד בדרך להנחת בסיס השינה הטוב והבריא ביותר עבור הניובורן שלכם. 

מקורות

  1. וילק וחב'. (2019). על התפתחות מצבי שינה בשבועות הראשונים לחיים
  2. פאטל וחב'. (2022). פיזיולוגיה, שלבי שינה
  3. Shakankiry, H. (2011). פיזיולוגיה של שינה והפרעות שינה בילדות

סוזי גטניו

אחות מומחית שינה

בעלת תואר שני בלימודי סיעוד וניסיון קליני בעבודה עם ילדים ותינוקות.
מלווה הורים ומעבירה קורסים בתחום השינה אצל תינוקות בכל גיל.

עוד מתוך הבלוג...

איך גומלים ממוצץ?

מתי גומלים ממוצץ? אתם תחליטו. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה להיפטר מהמוצץ בין הגילאים 2-4

ג'ט לג בתינוקות

ככלל, אם אתם יכולים, עדיף שתבחרו לטוס עם תינוק בתוך אזור הזמן שלנו. במילים פשוטות,